Malarstwo - Teresa Kopańska
  Malarstwo Teresy Kopańskiej
forum malarskie
Forum malarskie
25 Wrzesień 2017 - 23:19:59 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności:
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Maluję akwarelą.  (Przeczytany 837 razy) Średnia ocena: 0
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
teresa
Admin
*

Aktywność:
0%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 3 607


WWW Nagrody
« : 21 Styczeń 2017 - 16:06:16 »

Maluję akwarelą.

"Kolorowy brzeg rzeki Pisy"
akwarela 2013r.



Można powiedzieć,że próbuję malować techniką akwarelową. Nie jest to łatwa praca. Przyglądając się dziełom akwarelowym, to aż dech zapiera jak cudowne dzieła można tworzyć za pomocą wodnych farb na papierze. Nie wiem czy kiedykolwiek opanuje tę technikę malowania.
Aby malować bezbłędnie, trzeba niestety poznać tę technikę od podstaw, poznać farby - ich gęstość i  transparentywność warstw nakładania na papier.Wiadomo,że błędy są nie do naprawienia, dlatego wiele prac akwarelowych są kaleczone, wiec warto się wystrzegać za pomocą nauki,- czytając szerokie artykuły w temacie akwareli i  zarówno dużo starać się tworzyć. Moje dotychczasowe parce akwarelowe to szereg błędów nie do wyprostowania, ale akwarela jest bardzo pociągającą techniką tworzenia i dlatego ostatnio jestem nią zafascynowana.
Mam wielkie uznanie i podziw dla mistrzów akwareli.

W artykule Kamy Wróbel można wyczytać jak posługiwać się akwarelą,
czym jest akwarela i o jej składzie chemicznym i technice malowania.

Kama Wróbel pisze:

"otóż akwarela jest jedną z technik malarskich, w której  wykorzystuje się farby akwarelowe – będące farbami wodnymi. Z punktu widzenia artystycznego, eteryczna i świetlista, z punktu kolekcjonerskiego – jeśli jest dziełem klasyków – równie atrakcyjna. Przez pozorną łatwość, niestety technika ta jest bardzo często kaleczona, warto więc wiedzieć czym akwarela jest, a także jakich błędów należy się wystrzegać – zarówno tworząc, jak i kolekcjonując.

Jako podłoże najczęściej stosuje się papier, zazwyczaj specjalistyczny, fakturowy. Malowanie polega na stopniowym nakładaniu cienkich, niemalże transparentnych warstw farby, przez które przebija podłoże. Jest to technika uważana za jedną z trudniejszych, gdyż wymaga niesamowitej precyzji i dokładności w nakładaniu farb na papier, który ze względu na swoje właściwości sprawia problemy w nanoszeniu poprawek. Farba akwarelowa powstaje w wyniku mieszania, a następnie ucierania sproszkowanego pigmentu ze specjalnym spoiwem, który jest rozpuszczalny w wodzie. Zwyczajowo jako tego spoiwa używało się gumy arabskiej, będącej niczym innym jak sokiem z drzewa akacjowego występującego w Afryce.  Dziś jednak często gumę arabską zastępuje się innymi spoiwami, które posiadają podobne właściwości – np. gumę Kordofan.

Kolejnym zagadnieniem wartym omówienia jest nasycenie farb akwarelowych, które za pomocą odrobiny wody swobodnie możemy różnicować. Trzeba pamiętać o tym, że kładąc farbę na tak delikatne podłoże jak papier, należy być pewnym koloru – gdyż wszelkie korekty czy nawet drobne błędy będą niezwykle trudne do skorygowania. Warto więc wcześniej sprawdzić uzyskany odcień barwy na palecie.
Farby akwarelowe w zależności od producenta mają większą lub mniejszą gęstość i przechowywane są w różnych opakowaniach – tubki, kasetki, buteleczki. Warto więc wiedzieć, że w zależności od sposobu przechowywania farby te mogą znacząco różnić się od siebie"


Więcej na stronie:




Zapisane
GAdS

Linki sponsorowane:


kumak
Nowicjusz
*
Aktywność:
7%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 35


Nagrody
« Odpowiedz #1 : 24 Czerwiec 2017 - 17:31:33 »

W tym krótkim wątku o akwareli mogę chyba swobodnie napisać coś w tym temacie. a mianowicie o podkładzie na którym tworzymy swoje dzieła akwarelowe. Jest to papier tzw. akwarelowy.
Otóż akwarela jest najtrudniejsza z technik malarskich. jak już pisała Teresa w  którymś wątku o akwareli, jest to technika, w której nie ma mowy o jakichkolwiek poprawkach. Drugą trudnością w akwareli jest to, że jest to jedyna technika malarska, która nie posiada białego koloru czyli bieli Wszystkie fragmenty obrazu, na których widoczna jest biel, to nic innego jak tylko biała kartka papieru. I malarz musi wiedzieć, gdzie i jak wyeksponować biel w obrazie akwarelowym. Malarz akwarelista musi sprawnie operować wodą, ponieważ tu woda odgrywa bardzo ważną rolę w rozprowadzaniu farb na papierze.

Co jest jeszcze ważne w tej technice?
to wybór papieru na którym mamy tworzyć swoje dzieło akwarelowe.Wydawać by się mogło że papier to po prostu papier i nie trzeba głębiej się zastanawiać na jakim papierze malujemy. Otóż nieprawdą jest, że papier to tylko papier. Jakie nasze dzieło będzie miało wygląd i efekt w ostatecznym etapie ukończenia pracy to zależy bardzo dużo od rodzaju papieru i tu:
Mamy wiele rodzajów papieru do tworzenia dziel akwarelowych, które posiadają  rozmaite cechy, z których każda decyduje o innych właściwościach wpływających na  komfort pracy, trwałość obrazu, wyeksponowaniu koloru i barw i efektów akwarelowych.Podstawową jest na co powinnyśmy zwracać uwagę to głównie na rodzaj materiału z którego papier jest wykonywany a za tym możemy znaleźć np. papier akwarelowy celulozowy lub papier tzw. szlachetny, najbardziej ceniony papier akwarelowy bawełniany.

Papier celulozowy to rodzaj papieru akwarelowego, który charakteryzuje się sporą, zwartą i sztywną strukturą. Można precyzyjnie rozprowadzać farby (na co jego struktura pozwala) i dobrze znosi poprawki i wymywania błędów.Posiada regularną fakturę.  Mamy też i wady, które są jego słabą stroną.Papier celulozowy akwarelowy posiada tendencje odkształcania przy większym namaczaniu, mniej efektowny wygląd koloru oraz mniejszą odporność na starzenie się. Należy koniecznie zwracać uwagę na odkwaszenie papieru.

Papiery bawełniane natomiast są papierami idealnymi, wysoko cenionymi przez malarzy akwarelistów na całym świecie od wielu już wieków. Papiery te wytwarzane są z naturalnego, oczyszczonego włókna bawełnianego. Wielką zaletą ich jest  mięsistość struktury na której mamy bardzo dobrą możliwość kontroli nad rozpływalnością  farb, nad wyeksponowaniu piękna koloru i efektów i na trwałością obrazu. Papiery bawełniane posiadają różną strukturę i fakturę, która zależna jest od sposobu tłoczenia papieru.. I tak mamy trzy rodzaje bawełnianych papierów akwarelowych:

Produkowane:
1) Tłoczony na zimno.
jest mięsisty, miękki i delikatny. najlepszy do tworzenia plamą. Nadaje się do techniki malowania na mokro jak i na sucho. Dobrze toleruje wymywanie ale jego delikatna powierzchnia nie pozwala nam na mocniejsze maskowanie, na retusze i poprawki.  Posiada średnią, naturalnie ziarnistą fakturę. Bardzo dobrze sprawdza się w malowaniu pejzażowym, portretowym i martwej naturze.

2) Tłoczony na gorąco. Jest gładki, nie posiada wyczuwalnej faktury. Jest spójny i silnie sprasowany.Bardzo dobry do malarstwa detalicznego,Malarzowi pozwala na precyzyjną kontrolę nad rozprowadzaniem farb bez ryzyka niepotrzebnego rozlewania się farby. Dobrze znosi naprawy, czyli korekty, wymywanie farb i maskowanie. Papier ten sprzyja w malowaniu portretowym.

3) Papier tzw.Szorstki.
Jest papierem grudkowatym o bardzo wyraźnej, nieregularnej fakturze. Jest trudny dla początkujących akwarelistów ze względu na swoją nieprzewidywalność. Dobrze znosi wymywanie,ale przy mocniejszej korekcie czy też maskowaniu można naruszyć jego strukturę. Najlepiej sprawdza się w malarstwie akwarelowych pejzaży.

Kiedy zaczynamy swoje dzieło akwarelowe powinniśmy zwracać szczególną uwagę na  grubość (gramaturę). Im jest większa grubość tym papier jest sztywniejszy, wówczas można go bardziej namoczyć i tak: Papier akwarelowy o grubości 190 gram jest wiotki i delikatny. Przy większej ilości wody będzie się odkształcał. natomiast jeśli się zdecydujemy  malować na papierze o gramaturze 425 lub nawet 640 gram to nasz podkład na nasze dzieło będzie mieć sztywny i gruby podkład o dużej chłonności wilgoci. Najbardziej popularny w malarstwie akwarelowym jest papier o gramaturze 300g.
 Mam nadzieję, że ładnie napisałem ten post. oczko



Źródło -  W Kręgu Sztuki
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Google - ostatnia wizyta 21 Wrzesień 2017 - 11:26:23