Malarstwo - Teresa Kopańska
  Malarstwo Teresy Kopańskiej
forum malarskie
Forum malarskie
26 Czerwiec 2019 - 10:46:45 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności:
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Farby odporne na światło - jakie?  (Przeczytany 3644 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
grzymek
Nowicjusz
*

Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 28


Nagrody
« : 20 Maj 2014 - 07:06:48 »

Farby są odporne na światło, jak je rozpoznać przy zakupie?  mysl

grzymek
GAdS

Linki sponsorowane:


teresa
Admin
*

Aktywność:
3%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 3 657


WWW Nagrody
« Odpowiedz #1 : 20 Maj 2014 - 17:01:33 »

Szukaj w dobrych sklepach dla plastyków - malarzy. Znajdziesz na opakowaniach od farb oznaczenia trwałości koloru farby. Często są  gwiazdki, które mówią o odporności i trwałości farb. Najbardziej trwałe kolory mają więcej gwiazdek, natomiast kolorki, które są mniej odporne na światło i szybko tracą swoją odporność - są oznaczane jedną gwiazdką, 
/a tak w nawiasie..
Jeszcze obrazy, które mają w użyciu więcej zmieszanej bieli szybciej ulegają zmianom. Biel szybciej poddaje się zmianom na skutek promieniowania słonecznego, nie każda jednak farba biała ulega równo słabnięciu na skutek światła. Powodem tego są właściwości i natura bieli jakiej używamy. Np. Biel tytanowa, ołowiowa,  barytowa, cynkowa różnie działają na inne kolory.(pigmenty)
grullo
Stały bywalec
*

Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 114


Nagrody
« Odpowiedz #2 : 21 Maj 2014 - 23:42:54 »

Teresa ma rację. Biele działają jak filtry przeciwsłoneczne i rozpraszają promienie UV. Biel tytanowa rozprasza najwięcej tego światła, dlatego paradoksalnie jest najbardziej niebezpieczna dla farb z nią zmieszanych. Napisałem paradoksalnie, ponieważ jest najczęściej używana w malarstwie i we wszystkich gałęziach przemysłu, włączając w to spożywczy. Dlatego lepiej malować miksem tytanowej i cynkowej, ale to chyba oczywiste dla firm ponieważ produkują zawsze takie mieszanki. Można sprawdzić na etykietce tuby, PW6 tytanowa i PW4 cynkowa.
Grzymek skoro jesteśmy jeszcze przy bielach to jest taka zasada, że warstwa farby będzie tym bardziej odporna na światło, im mniej zmieszasz ją z bielą. Nie dotyczy to oczywiście farb, które z natury bledną bardzo szybko, a więc mieszając je z bielą tylko pogarszamy sprawę. Takimi farbami są np. kraplaki, które niestety, ale w z grubsza przewidzianym czasie stracą swój kolor.
Dlatego warto patrzeć na gwiazdki, ale warto też wiedzieć co nieco o pigmentach na bazie których sporządzono farby.
Jak rozpoznać takie, które nie poddadzą się wpływom atmosfery? Przede wszystkich szukaj droższych farb, które mają mniej wypełniaczy i przynajmniej 97 procent pigmentu o którym mowa.
Wg. mnie trwałymi i godnymi polecenia są np.:
kadmy czerwone i żółte (prócz wersji cytrynowej), ultramaryna i błękity kobaltowe, zielenie chromowe w tym viridian (jedna z najtrwalszych farb) oraz wszystkie pigmenty żelazne w tym: umbry, ugry, ochry i sjeny. Z transparentnych farb do laserunku konserwatorzy polecają róż chinakrydonowy PV 19, który najmniej blednie ze wszystkich kraplaków. Świetne efekty laserunkowe dają żółte i czerwone tlenki transparentne ale są ciut droższe od ochr. Oczywiście większość czerni też jest światłotrwała: kostna, węglowa, sadza i tlenek żelaza czarny-najtrwalszy. Z bieli dobrze wybrać tytanowo-cynkową koniecznie na oleju lnianym.

Wszelkie azo, monoazo i temu podobne wynalazki organiczne mają tendencję do odbarwiania w czasie i tych radzę unikać.

Prawda jest taka, że światło jest jedną z przyczyn destrukcji farby oprócz wilgoci oczywiście. Poprzez działanie promieni słonecznych związki chemiczne z których zbudowany jest pigment mogą ulec zmianie. Najbardziej znanym przypadkiem są chyba Słoneczniki Van Gogha które zbudował za pomocą farby żółtej chromowej, a która w procesie redukcji zmieniła kolor. Niektóre farby jak np. karmin z mszycy koszenilowej po paru latach dosłownie "wyparowuje". Najmniej trwały octan miedzi, którym malowano na obrazach trawę, bez zabezpieczeń brunatnieje w parę tygodni. Przykłady można mnożyć, jednak większość tych szkodników została dawno wycofana z list dostępnych farb.

Powodem tego są właściwości i natura bieli jakiej używamy. Np. Biel tytanowa, ołowiowa,  barytowa, cynkowa różnie działają na inne kolory.(pigmenty)
Tereso, to prawda. Każda z tych bieli ma swoje właściwości i każda inaczej działa na kolory z nimi zmieszane. Tytanowa jako najbardziej kryjąca mocno rozbiela kolory i trzeba uważać. Np. biel ołowiowa jest jak matka która tuli każdą farbę, oczko zwiększa trwałość i niejako chroni przed zmianami, ale jest trująca. Cynkowa np. nie jest polecana jak sama w sobie, ponieważ ma tendencje do pękania i lepiej zmieszać ją z inną. Barytowa z racji dużego poboru oleju i specyficznych właściwości znana jest z silnego żółknięcia. Przy obecnych na rynku bielach, nietrująca biel tytanowo-cynkowa w stosunku ok. 60-40 albo 70-30 jest najrozsądniejszym wyjściem.

PS. Najśmieszniejsze, że nawet naukowcy dysponujący nowoczesną aparaturą nie są wstanie powiedzieć jakie dokładnie zachodzą w pigmentach zmiany i jakie są tego przyczyny. Do tej pory wszyscy uparcie powtarzali jak mantrę, że np. cynober był fałszowany minią, a okazuje się że minia ołowiowa wzmacnia i uodparnia tą farbę. Dopiero najnowsze badania rzucają nieco światła na różnego rodzaju mity rozprzestrzenione przez złą literaturę. Miejmy nadzieję, że te wszystkie odkrycia pomogą nam artystom świadomie tworzyć dzieła trwałe.

grzymek
Nowicjusz
*

Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 28


Nagrody
« Odpowiedz #3 : 23 Maj 2014 - 10:03:16 »

Dziękuję grullo, bardzo mi pomogleś, tobie Tereso też dziękuje. Widać, że na tym forum zawsze można liczyc a szczególnie grullo. Zawsze twoje posty są szczegółowe i przejrzyste w zrozumieniu.

pozdrawiam.

grzymek
Hergon_pl
Stały bywalec
*
Aktywność:
0%
Wiadomości: 108


Nagrody
« Odpowiedz #4 : 18 Grudzień 2014 - 16:58:26 »

Co do samych sklepów z artykułami do malarstwa to akurat tym się zajmujemy więc jeśli zaglądasz na forum,to chętnie pomożemy coś dobrać,często jesteśmy tutaj dostępni i służymy pomocą:)
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Google - ostatnia wizyta 24 Maj 2019 - 06:04:52