Malarstwo - Teresa Kopańska
  Malarstwo Teresy Kopańskiej
forum malarskie
Forum malarskie
20 Marzec 2019 - 04:48:49 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności:
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: malowanie temperami  (Przeczytany 6797 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
aszurbanibal
Nowicjusz
*

Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 48


Nagrody
« : 31 Marzec 2014 - 13:06:09 »

Proszę o pomoc, nie mam pojęcia o tej technice a trzeba będzie namalować martwa naturę . Proszę o pomoc w kwestii  techniki, podręczników i materiałów. W reulaminie napisane było że można wziąć tylko 3 pędzle. Jakie? a czy tempery to farby wodne bo napisane tam bylo ze trzeba wziąć farby wodne a potem że tepery. DZIĘKUJE I POZDRAWIAM.
GAdS

Linki sponsorowane:


teresa
Admin
*

Aktywność:
63%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 3 648


WWW Nagrody
« Odpowiedz #1 : 31 Marzec 2014 - 15:58:09 »

 Tempera jest farbą wodną, malując nią, malujemy techniką wodną.

 Kama Wróbel pisze:

Technika malowania temperą jest niezwykle misternym procesem, który jednak daje wspaniałe efekty końcowe.
Naniesienie rysunku na wygładzoną zaprawę za pomocą przekalkowania lub przepróchy
Wzmocnienie rysunku tuszem lub ciemną farbą temperową przy pomocy pędzla.
(W dawniejszych czasach używano także rylca, który określał kontury kompozycji tzw. rysunek grawerowany.
W miejscach dekoracyjnych stosowano rysunek puncowany lub radełkowany)
Malowanie poprzez warstwowe nakładanie farby, najlepiej cienkie i laserunkowe

Niezależnie od rodzaju tempery (użytej emulsji) wyszczególnia się trzy sposoby malowania:

podmalówkowy – system malowania polegający na „prowadzeniu” malunku od światła do cienia (czasem na odwrót)
laserunkowy – system malowania przypominający technikę akwarelową.
Bazuje na malowaniu transparentnymi tonami, które nakładane są na siebie warstwowo.
podmalunkowo-laserunkowy – najczęściej stosowany sposób malowania.
Łączy dwa poprzednie sposoby malowania. Podmalówka wykonywana jest za pomocą farb kryjących,
podczas gdy resztę uzupełnia się laserunkiem, bądź farbami półkryjącymi.  
Warto tu pamiętać o starej zasadzie dbającej o estetykę dzieła – miejsca o ciepłym kolorycie podmalówkę powinny mieć zimną – i odwrotnie.

Oczywiście kwestia szybkiego schnięcia jest zarówno atutem, jak i negatywną cechą temper.
Z jednej strony bowiem umożliwia szybki proces twórczy – z drugiej uniemożliwia dokonanie wielu czynności malarskich.
Istnieje jednak sposób aby opóźnić proces wysychania – wystarczy dodać w niewielkich ilościach glicerynę, cukier lub miód.
Należy jednak pamiętać, że zbyt duża ilość tych substancji, które – bądź, co bądź są mocno higroskopijne – może powodować rozwój procesów rozkładowych.

Tempera schnie w specyficzny sposób – na ogół bez połysku, świetliście i transparentnie, przy wysychaniu nieco jaśnieje.
Zmiana tonalna przy wysychaniu jest jedną z trudności w malarstwie temperowym – należy więc
kłaść ciemniejsze tony lub używać spoiwa, które nie jest rozcieńczalne w wodzie.

Najlepsze efekty uzyskuje się poprzez nakładanie laserunkowo, cienkiej warstwy farby i miejscami tylko nanoszenie warstwy kryjącej.
Jest to technika trudna, aczkolwiek trwała (tylko gdy spoiwo i zaprawa będą przyrządzone poprawnie), odporna na warunki atmosferyczne.
Podobraziem w tej technice może być niemalże każde podłoże, niekoniecznie drewno, które stanowiło najstarszy i najchętniej używany typ podobrazia.

Aktualnie nie jesteśmy w stanie podać jednoznacznej definicji tempery, a jedynie wyszczególnić jej kilka wariantów,
które różnią się od siebie i posiadają charakterystyczne dla nich właściwości – w dużej mierze zależne od użytego w nich spoiwa.

W technice malarstwa temperowego można wyróżnić trzy rodzaje tempery:

Technika tempery werniksowanej

Tempera werniksowana wyglądem zbliżona jest do farby olejnej, niemniej jednak jest intensywniejsza i mniej matowa w wyglądzie.
Do werniksowania najlepiej nadają się tempery na emulsjach jajowo-olejnych lub kazeinowo-olejonych.
Dzieje się tak, gdyż te tempery, które mają zostać pokryte werniksem powinny posiadać mocniejsze, lepiej wiążące spoiwo.
Oprócz emulsji specyficzna powinna być także zastosowana pod malowidło tłusta zaprawa o małej chłonności.
Warto pamiętać, że w malarstwie temperowym werniks  pełni funkcję ochronną – a więc inaczej niż w przypadku malarstwa olejnego.
Tutaj chroni malarstwo przed scaleniem farb z zaprawą, a także chroni przed wilgocią.
Należy jednak pamiętać o tym aby warstwa werniksu nie była zbyt duża – łatwo bowiem można pociemnić malowidło, a także uwypuklić jego nierówności

Technika tempery niewerniksowanej

Malowidła w technice tempery niewerniksowanej w znaczny sposób różnią się od tempery werniksowanej.
W sposobie malowania temperą niewerniksowaną można stosować wszystko rodzaje emulsji, które
rozpuszczalne są w wodzie biorąc jednak pod uwagę, że zarówno podłoże jak i zaprawa powinny być chłonne.
Chłonność ta pozwoli na lepsze związane warstwy farb.  Sposób malowania jest dowolny – można stosować zarówno laserunek, jak i krycie.
Technika ta stosowana jest głównie w dekoracjach ściennych al secco, plakatach czy projektów i szkiców.

Technika tempery mieszanej (kombinowana)

Jest to interesująca technika, która polega na połączeniu w obrębie jednego obrazy temperowej podmalówki i olejnego wykończenia.  
Warto pamiętać, że nie jest to młoda technika -pomimo tego, że jej reaktywacja przypada na XX wiek, to powstała ona w wieku XV.  
Daje ona szereg interesujących możliwości. Podmalówkę temperową wykonuje się stosunkowo szybko, która też szybko wysycha –
umożliwiając pracę w technice olejnej.
Warto wiedzieć, że tempera nie rozpuszcza się pod wpływem farby olejnej przez stanowi dobry materiał na podmalówkę….

Tekst: Kama Wróbel

Zobacz więcej.
Portal Rynek i Sztuka

Sklep z farbami i innymi materiałami do malowania
Szał dla plastyków
aszurbanibal
Nowicjusz
*

Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 48


Nagrody
« Odpowiedz #2 : 01 Kwiecień 2014 - 12:04:25 »

Czy może to pani jakoś sprecyzować, chodzi mi o podkład media i polecić jakieś podręczniki. W materiale na egzamin napisane jest aby wziąć trzy pędzle, jakie?
teresa
Admin
*

Aktywność:
63%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 3 648


WWW Nagrody
« Odpowiedz #3 : 02 Kwiecień 2014 - 06:16:20 »

Bardzo wyraźny i wyczerpujący jest tekst P. Kama Wróbel który zacytowałam Ci w odpowiedzi.

Co do pędzli to;
Każda z technik malarskich wymaga doboru odpowiedniego pędzla.
Największe znaczenie ma rodzaj włosia z którego są one wykonane. Nie mogę Ci narzucić i zasugerować jakim masz malować pędzlem.
Ważny jest też kształt i rozmiar pędzla ale jest to dobieranie indywidualne i zależnie jest od konkretnej pracy i upodobań malującego.

Jest wiele rodzajów pędzli, głównie chodzi tu o włosie z jakiego są zbudowane.
Otóż z:
- naturalnego:  szczecinowe, sobolowe, z włosia wiewiórki, kuny, kucyka, kozy, wielbłąda.
- syntetycznego: nylonowe (taklon) oraz poliestrowe
- mieszane: połączenie włosia naturalnego z syntetycznym.
Mogę Ci podpowiedzieć, że np. artystyczne pędzle z włosia sobolowego "Winsor&Newton"
bardzo dobrze nadają się do malowania wszelkimi farbami wodnymi tj. temperowymi, plakatowymi, akrylowymi, akwarelowymi i tuszami.
Są pędzlami  miękkimi, dobrze chłonnymi.Takie samo zastosowanie mają pędzle z włosia kuny, kucyka.
Jeszcze mamy pędzle uniwersalne - syntetyczne. Włosie nylonowe i poliestrowe. Nadają się do wszystkich technik malarskich.

Na pewno zkupisz w swoim mieście lub
Znajdziesz w necie Szał dla plastyków  tak

Hergon_pl
Stały bywalec
*
Aktywność:
0%
Wiadomości: 108


Nagrody
« Odpowiedz #4 : 05 Maj 2014 - 17:33:29 »

A jaki pędzle ogólnie posiadasz w chwili obecnej? Podaj szczegóły i wtedy będziemy mogli doradzić które będą najlepsze,ale podstawa to budżet jaki posiadasz na ten cel. W sklepach internetowych będzie zacznie taniej,więc poszukaj też tam.
danny
Stały bywalec
*
Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 142


Nagrody
« Odpowiedz #5 : 08 Czerwiec 2014 - 19:26:24 »

aszurbanibal, nie przerażaj się temperą - malowanie nią jest bardzo przyjemne i często łatwiejsze niż inne techniki.

Musisz wiedzieć, że tempera potrzebuje chłonnego gruntu i kiepsko się nią maluje na farbycznie zagruntowanych podłożach lub lakierowanych papierach. Grunt pod temperę powinien być chłonny. Przykładowy przepis na grunt: 1 część kleju w granulkach na 10 części wody, np. 100 gram kleju na litr wody. Zalewasz i po ok. 6 godzinach rozpuszczasz w kąpieli wodnej. Do płynnego roztworu dosypujesz objętościowo mniej więcej tyle samo kredy - czyli na 100 gram kleju na 1 litr wody, 1 kg kredy. Możesz wrzucić trzy całe ząbki czosnku i dodać kropelkę olejku goździkowego.

Farbę sporządzasz ze spoiwa i pigmentu. Temperę jajową chudą: 1 żółtko na 4 części białego wina. Spoiwo (medium) rozmazujesz na palecie i dodajesz pędzelkiem odrobinę pigmentu. Lub jak wolą ikonopisi: przygotowujesz odrobinę farby w maleńkim pojemniczku (miseczce, muszelce, dołeczku w palecie, itp.)

Temperą maluje się równie łatwo, co rozwodnioną farbą akrylową.

Możesz również kupić gotową temperę (maluje się nią trochę jak plakatówką), ale zawsze wybieraj farby "artist quality".

Co do pędzli - polecam naturalne kolinsky lub red sable. W kremerze możesz też kupić tanie pędzle z wiewiórki. Idealne rozmiary do mniejszych obrazków to 1 i 3. Przynajmniej tych najczęściej używam. Do laserowania możesz wybrać dużą 5.

Najlepsze pędzle do tempery kupisz na stronie cerkwi (poszukaj sobie) lub Kozłowskiego. Polecam kozłowskiego, mają rewelacyjne pędzle.

Jeśli troszczysz się o los zwierząt i nie chcesz używać pędzli naturalnych, możesz wybrać syntetyki z w&n do farb wodnych. Nie będziesz rozczarowana. Tempera to prosta i wdzięczna technika, idealna do podmalówek i wstępnych prac - daje niesamowicie wiele satysfakcji - a w przypadku pisania ikon również przemienia duchowo usmiech Dlatego, uważam ją za jedną z najdoskonalszych technik malarskich!
grullo
Stały bywalec
*

Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 114


Nagrody
« Odpowiedz #6 : 09 Czerwiec 2014 - 01:50:02 »

Jeśli troszczysz się o los zwierząt i nie chcesz używać pędzli naturalnych, możesz wybrać syntetyki z w&n do farb wodnych.

Jeśli troszczyć się o los zwierząt to można zbierać włoski z rozjechanych na szosie gryzoni i wtedy żadna Baśka dodatkowo nie ucierpi  rotfl

Swoją drogą Danny słyszałem, że przy temperze, jakość pędzli ma wielki znaczenie. Widać różnicę w malowaniu tańszymi i tym bardzo drogimi pędzlami? Jak pielęgnować takie pędzle, żeby służyły lata?

danny
Stały bywalec
*
Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 142


Nagrody
« Odpowiedz #7 : 10 Czerwiec 2014 - 16:15:24 »

Już odpowiadam:

Pędzel w temperze ma ogromne znacznie. Nakładając kolejne warstwy od ciemnego do jasnego, malując kiepskim pędzlem możemy zdrapać wypracowany z takim trudem laserunek i zrobić dziurę... Czasami do samego gruntu. Po prostu, słabo wyschnięta farba, np. na podłożu kredowo-klejowym, zabezpieczona szelakiem zwyczajnie zjedzie.

Według mnie, najlepiej sprawdzają się pędzle naturalne, z włosia wiewiórki lub czerwonej kuny. Kupuję najczęściej "pure squirel", "red sable" i "kolinsky".

Firma ma ogromne znaczenie, bo od niej zależy, jak selekcjonowane jest włosie. Mnie najprzyjemniej maluje się pędzlami od Kozłowskiego, nawet tymi nowymi, wyprodukowanymi już po śmierci Pana Kozłowskiego. Chwalą sobie również czarne Kolibri - chociaż w mojej opinii, dużo gorsze.

Co do dbania o pędzle - to jestem prawdziwy pędzel-killer - a te pędzle wytrzymują wyjątkowo dużo.

Zdarzało mi się myć je silnymi rozpuszczalnikami, gdzie moczyły się nawet przez tydzień - a potem i tak malowało się nimi w miarę OK. No i łatwo odzyskują kształt. Wystarczy zawinąć w papierowy ręcznik, jak się odkształci.

Te pędzle wyjątkowo dobrze przyjmują odzywki do włosów - ale tylko niektóre, np. Mrs Potter, Syos lub Ausie. Trzeba wybierać "dla włosów suchych lub zniszczonych", he, he :D Wystarczy nałożyć i drugiego dnia zmyć. Często pędzel wydaje się jak nowy.

Wadą tych pędzli jest "miotłowanie się" - jeśli coś dostanie się pod skuwkę, to pędzel nie trzyma czubka i każdy włos idzie w inną stronę.

Poza tym, jedynki i 0,5 wytrzymują naprawdę najwyżej parę tygodni.
Hergon_pl
Stały bywalec
*
Aktywność:
0%
Wiadomości: 108


Nagrody
« Odpowiedz #8 : 14 Październik 2014 - 15:11:13 »

Mineło trochę czasu na forum więc jeżeli wątek jest w dalszym ciągu aktualny to ciekawe na który zestaw ostatecznie zdecydował się autor,daj znać w miarę możliwości,a też jeśli nie podjąłeś decyzji to chętnie doradzimy i pomożemy.
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Google - ostatnia wizyta 10 Marzec 2019 - 06:02:44