Malarstwo - Teresa Kopańska
  Malarstwo Teresy Kopańskiej
forum malarskie
Forum malarskie
04 Grudnia 2022 - 03:33:01 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności:
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Farby, papier, pędzle... czyli czego potrzebujemy do malowania akwarelą cz.1  (Przeczytany 3815 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
espero
Instruktor
*

Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 563


WWW Nagrody
« : 03 Kwietnia 2013 - 20:25:47 »


przez administrację Forum. Nagrody




Warsztat akwarelisty ograniczyć się może własciwie do czterech rzeczy: farb, papieru, pędzla i wody. To podstawowe narzędzia, które pozwolą nam na tworzenie akwarel. Oprócz nich nasz warsztat może poszerzyć się o kilka dodatkowych środków, które wzbogacą nasze możliwości twórcze. W tym wątku przyjrzymy się różnym narzędziom akwarelisty.

1. PAPIER
Papier to podstawa. Wielu akwarelistów bardzo często zmienia papiery, testuje nowe bloki, szukając swojego ulubionego. Niektórzy już taki znaleźli i nie zamienią go na nic innego. Ilu akwarelistów, tyle papierów (no może nie tak do końca). Do wyboru mamy zarówno bloki jak i pojedyncze arkusze. Bloki mogą być klejone z czterech stron, ale też z jednej. Wielkość arkuszy jest najróżniejsza. Tak samo jest z fakturą - niektóre są gładkie, inne fakturowane. Ośmielę się stwierdzić, że papier to najważniejsza rzecz w malowaniu akwarelami. Tutaj jakość naprawdę ma znaczenie i jest to element, na który nie warto żałować pieniędzy. Dobry papier znacząco poprawi jakość malowania. Niestety papier do akwareli do najtańszych nie należy, ale naprawdę warto w niego zainwestować. Przyjrzyjmy się teraz różnym blokom:

Arches
Przez wielu ten papier jest uważany za najlepszy. Jak wiadomo są różne gusta. Wszystko zależy od tego jak chcemy malować. Zdjęcie pokazuje papier Arches o gramaturze 300g/m2. Taka gramatura to minimum przy akwarelach. Papier jest na tyle gruby, że woda nie pofaluje kartki (a nawet jeśli-na rozprostowanie jest łatwy sposób, ale o tym gdzie indziej). Arches, jak każdy inny papier, może być gładki lub mieć jakąś fakturę. Ten akurat jest dość chropowaty, ma ciekawą fakturę, jest grubioziarnisty i nadaje się do swobodnego malowania i większych plam. Natomiast jeśli chcemy malować detale i bardziej dokładne, dopracowane rzeczy papier gruboziarnisty, fakturowany raczej się nie nadaje. Lepiej to robić na gładkim papierze, na którym łatwiej manipulować pędzlem.






Canson Fontenay
To na pewno papier godny polecenia. Pomimo, że jest drogi (ten na zdjęciu kosztuje około 70 zł) jest naprawdę warty swojej ceny. Farba rozprowadza się na nim bardzo dobrze. Poza tym gramatura 300g/m2 zapobiega marszczeniu się kartek. Ten blok jest klejony z czterech stron. Nie trzeba więc wyrywać kartek i przyklejać ich do tablicy, ale można od razu malować na bloku. Dla niektórych to niewygodne (np. dla mnie), dlatego wolę wyrwać kartkę i przykleić do tablicy. Ten blok ma delikatną, ciekawą fakturę. Kolor kartek nie jest śnieżnobiały.




Fabriano
Fabriano to tania alternatywa dobrego bloku. Na pewno nie równa się z Fontenayem, ale na pewno mimo niskiej ceny, można zaliczyć go do dobrych papierów. Jest szczególnie dobry kiedy chcemy malować dość szczegółowo. Ma delikatną fakturę, nie marszczy się (gramatura 300) i dostępny jest w różnych formatach.






Wyżej wymienione papiery to trzy, na których najczęściej maluję i naprawdę polecam. Poniżej inne wypróbowane bloki, które sprawdziły się lepiej lub gorzej.
Te, które sprawdziły się lepiej:




...i gorzej


Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Google - ostatnia wizyta 30 Września 2022 - 16:36:35