Malarstwo - Teresa Kopańska
  Malarstwo Teresy Kopańskiej
forum malarskie
Forum malarskie
29 Listopada 2022 - 18:25:05 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności:
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Różne efekty w akwareli  (Przeczytany 11743 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
espero
Instruktor
*

Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 563


WWW Nagrody
« : 01 Lipca 2012 - 17:12:24 »


przez administracje forum.



Akwarela jak wiecie ostatnio pochłonęła mnie całkowicie.Chciałbym podzielić się z Wami moimi doświadczeniami prezentując różne efekty, które za pomocą akwareli i różnych przedmiotów możemy uzyskać. Oczywiście różnych efektów jest znacznie więcej, różne narzędzia można wykorzystywać na różne sposoby, wszystko zależy tylko od wyobraźni Artysty. Ja pokażę Wam efekty, które sam najczęściej stosuję w malarstwie akwarelowym. Wszystkie je można dostrzec w moich obrazach.

Zaprezentowane zostaną tu następujące rezultaty:



1. Malowanie "mokre na mokre"
Ten sposób malowania polega na tym, że najpierw moczymy dany obszar lub całą kartkę czystą wodą, a następnie dodajemy farby, które łagodnie się rozpływają.



2. Malowanie "mokre na suche"
W tej technice nie moczymy najpierw papieru, ale malujemy bezpośrednio pędzlem zamoczonym w wodzie i farbie na suchym papierze. Tym sposobem malujemy kolejne warstwy obrazu. Kiedy jedna warstwa wyschnie nakładamy kolejną.



3. Alkohol
Dzięki niemu uzyskamy ciekawy efekt jasnych plam. Osobiście wykorzystuję najtańszą wódkę w najmniejszej buteleczce jaka była. To w zupełności wystarcza, bo używamy tylko kropelek (przynajmniej do akwareli  milczek). podobno im większy procent tym lepiej. Ja mam 40% i jest w sam raz.


Aby uzyskać taki efekt na mokrą jeszcze farba nakładamy np. za pomocą jakiegoś pędzelka krople alkoholu. Najpierw maczam pędzel w alkoholu, a następnie dotykam nim farby. Alkohol ma to do siebie, że jakby "rozpycha" farbę na wszystkie strony tworząc jasne koła.
Ciekawe efekty uzyskamy też w nieco inny sposób. Maczamy pędzel w alkoholu a następnie trzymając pędzel nad farbą uderzamy w niego palcem wskazującym. Wtedy na farbę kapią małe kropelki w różne miejsca i to jest właśnie piękne, bo nie wiemy dokładnie co nam wyjdzie usmiech



4. Folia do żywności
Dzięki niej możemy uzyskać naprawdę piękne efekty, które mogą znakomicie imitować wodę. Na mokrą farbę nakładamy folię do żywności. Staramy się ją rozciągnąć na boki, co pozwoli na uzyskanie ciekawego efektu. Można też formować ją w jakikolwiek sposób, ale jeśli chcemy uzyskać coś, co przypomina wodę, warto ją mocno rozciągnąć. Przy tym należy uważać, bo farba może się rozmazać na elementy obrazu, które są obok.


Podczas schnięcia pod folią tworzą się fajne efekty. Zdjąć folię możemy ostrożnie w każdej chwili. Najlepiej jednak zrobić to kiedy farba całkowicie wyschnie, co zapobiegnie rozmazaniu farby.



5. Czysta woda
To bardzo prosty sposób na uzyskanie efektownych, rozjaśnionych plam. Za pomocą wody można uzyskać różne efekty w zależności od tego, w którym momencie naniesiemy wodę na farbę. Na pierwszym zdjęciu woda naniesiona została kiedy wszystko było jeszcze dosyć mokre. Wtedy woda bardziej się rozlewa i tworzy delikatne przejścia. Na drugim zdjęciu woda była dodana, kiedy już farba podsychała. Wtedy tworzą się takie gwiazdki. Z tym trzeba próbować i wyczuć odpowiedni moment.



6. Szczoteczka do zębów
Może służyć zarówno do nanoszenia farby, jak i wody czy płynu maskującego (o tym dalej). Maczamy szczoteczkę w wodzie, a potem w farbie, a następnie palcem lub np. trzonkiem pędzla drapiemy szczecinkę szczoteczki co rozprowadza farbę po obrazie tworząc małe plamki. Najlepiej nanosić ciemną farbę na jasne tło. Można to zrobić kiedy jeszcze farba jest mokra, wtedy plamki się rozmyją, lub kiedy tło jest całkowicie suche.



7. Rozdmuchiwanie
Ciekawy efekt można też uzyskać poprzez rozdmuchiwanie farby. Zazwyczaj robię tak, że nakładam kroplę farby z wodą na papier, po czym mocnym dmuchnięciem rozprowadzam kroplę po obrazie. Tworzą się wtedy takie "gałęzie", formując różne, zaskakujące wzory. Nie możemy przewidzieć tego, co nam się utworzy. Ale przynajmniej możemy dmuchać w taką stronę, w którą chcielibyśmy, żeby farba poleciała.



8. Skrobanie
Do skrobania możemy wykorzystać np. szpachelkę, którą używamy do innych farb, albo np. nóż. Właściwie cokolwiek ostrego. Kiedy farba jest jeszcze mokra skrobiemy ostrym końcem po papierze. Daje to znakomity efekt, który można wykorzystać do stworzenia np. trawy.



9. Patyczki higieniczne
Wchłaniają delikatnie wodę. Możemy nimi tworzyć pojedyncze, jaśniejsze plamy, ale też mazać po farbie tworząc inne wzory. Efekt również zależy od tego, w którym momencie (jak bardzo mokra będzie farba) dotkniemy danego miejsca.



10. Płyn maskujący
Niezwykle przydatna rzecz, którą warto sobie sprawić. Dzięki niemu zakryjemy te obszary, które mają pozostać białe lub też chcemy je pomalować później, ale są tak małe, że lepiej je zakryć i spokojnie malować tło bez strachu o to, że "wjedziemy" na dany obszar.
Płyn maskujący możemy nakładać na różne sposoby. Pamiętać należy, że jeśli robimy to pędzlem niech będzie on stary, taki, który możemy zniszczyć. płyn maskujący wysychając zamienia się w gumę, która skleja włosie pędzla. Dlatego najlepiej na płyn zarezerwować jakiś stary, zużyty lub cokolwiek innego, czym będziemy mogli nakładać płyn. A więc możemy go nakładać pędzlem, dokładnie zamalowując dany obszar, możemy też nakładać kropki, stukając o pędzel palcem wskazującym. poza tym możemy wykorzystać do tego np. wykałaczki lub szczoteczkę do zębów. W zależności od narzędzia uzyskamy różne efekty.


Po wyschnięciu płynu maskującego malujemy obraz. Mamy pewność, że obszary, które zakryliśmy pozostaną nienaruszone. Po zakończonym malowaniu np. tła i wyschnięciu farby - zdejmujemy płyn maskujący. Te obszary możemy zostawić białe, albo pomalować w zależności od potrzeby.
Na poniższych zdjęciach płyn został nałożony na 3 sposoby: pyszczek stworzyłem za pomocą pędzla, dłuższe i krótsze pasy to krople płynu, które rozdmuchałem. Pojedyncze plamy to efekt stukania palcem o pędzel zamoczony w płynie.


Płyn możemy nanosić również za pomocą wykałaczki lub szczoteczki do zębów. Naniesienie wykałaczką przyda się przy detalach, ale można to też wykorzystać tworząc podpis na obrazie.



11. Sól
Dzięki soli uzyskamy różne efekty, w zależności od wielkości kryształków. Najlepiej sól nanosić kiedy farba jest całkiem mokra. Ale to też zależy od tego jaki efekt chcemy uzyskać.


Sól zdejmujemy kiedy wszystko dokładnie wyschło. W przeciwnym wypadku rozmażemy farbą pod solą. Kiedy wszystko wyschnie sól przytwierdza się do papieru i trzeba ją oderwać.




Poniżej przedstawiam przykłady zastosowania różnych efektów w moich obrazach.

1. Chlapanie farbą ze szczoteczki do zębów.



2. Malowanie tła techniką mokre na mokre. Przykład zastosowania płynu maskującego na kwiatach.



3. Malowanie techniką mokre na suche. Kolejne, warstwy nakładałem na już suche poprzednie.



4. Drapanie szpachelką, aby uzyskać efekt wysokiej trawy.



5. Jasny, pionowy pasek powstał po przejechaniu pędzlem z czystą wodą po jeszcze wilgotnej farbie.



6. Włoski na łodygach powstały dzięki zastosowaniu płynu maskującego nakładanego wykałaczkami.



7. Jasnoniebieska gwiazda powstała dzięki kropli wody. Małe białe plamki to płyn maskujący naniesiony szczoteczką do zębów. Większe plamy pomalowane na zielono to też krople płynu maskującego.



8. Zielone "gałązki" to rozdmuchane krople farby. Widać tu też różowe plamki, nakrapiane szczoteczką do zębów.



9. Płyn maskujący ze szczoteczki do zębów i rozdmuchiwane krople.



10. Sól z dużymi kryształkami.



11. Rozdmuchiwany płyn maskujący



12. Duże kryształki soli i rozdmuchiwana farba.



13. Czysta woda i płyn maskujący ze szczoteczki do zębów.



14. Czysta woda i krople płynu maskującego.



15. Folia do żywności szybko zdjęta, kiedy farba była jeszcze mokra.



16. Zastosowanie płynu maskującego - pokryłem nim cały posąg dzięki czemu mogłem zrobić tło. Po zdjęciu płynu malowałem posąg pozostawiając biały papier - dało to wrażenie silnego światła.



17. Przykład łączenia malowania mokre na mokre i mokre na suche.



18. Duże kryształki soli, malowanie mokre na mokre i płyn maskujący nakładany wykałaczką na włoski łodygi oraz pędzlem na cały kwiat.



19. Zastosowanie małych kryształków soli.



20. Nad drzwiami płyn maskujący nakładany wykałaczką dzięki czemu uzyskałem cienkie białe kreski.



Mam nadzieję, że podane informacje komuś się przydadzą! Pozdrawiam! usmiech
nokia75
Przyjaciel
*

Aktywność:
0%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 834


WWW Nagrody
« Odpowiedz #1 : 03 Lipca 2012 - 17:59:04 »

 Bardzo przydatne  okok  oklasky

Co komu po tym, że choćby cały świat pozyskał ale na swej duszy stracił?......
Jola
Użytkownik zbanowany
Stały bywalec
*
Aktywność:
0%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 154


Nagrody
« Odpowiedz #2 : 10 Października 2012 - 18:52:12 »

Bardzo ciekawie to zostało pokazane i jasno wytłumaczone  dzięki  oczko
malarz28
Zabłąkany wędrowiec

Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 2


Nagrody
« Odpowiedz #3 : 01 Grudnia 2013 - 12:46:01 »

Super. Właśnie takie informacje są korzystne dla laika lub osoby jaka chce się wymieniać informacjami / doświadczeniami.
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Google - ostatnia wizyta 27 Listopada 2022 - 21:55:54