Malarstwo - Teresa Kopańska
  Malarstwo Teresy Kopańskiej
forum malarskie
Forum malarskie
29 Listopada 2022 - 18:01:32 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności:
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Światło – twórca kolorów  (Przeczytany 3840 razy) Średnia ocena: 0
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
teresa
Admin
*

Aktywność:
20%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 3 658


WWW Nagrody
« : 18 Stycznia 2012 - 15:04:49 »

Światło – twórca kolorów > („CZYM JEST MALARSTWO – CZTERY IMPRESJE NT. FORMY”)

"Przypowieść o bogaczu"
 
 światło Rembranta
„Malować biało, a malować świetliście, to dwie różne sprawy” (Diderot Salony)

Czym jest światło dla obrazu i w obrazie? Czy światło to Wielki Absolut stwarzający malarstwo,
bo pozwala widzieć kolory? Przecież jednocześnie jego nadmierny blask zabija barwę.
Do jakich kategorii zaliczyć światło? Do elementów formalnych, czy do elementów symbolicznych obrazu?
Światło w malarstwie, więc co? Przeciwstawienie blasku i cienia, odtwarzanie plam światła,
światłocień - ten pierwotny i doskonalony sposób odtwarzania przestrzennej natury na płaszczyźnie.
Światło pokazywane na płaskiej powierzchni dzięki antynomiom: ciemne - jasne, ciepłe - zimne, lekkie - ciężkie, czy też czarne - białe?
Zapewne jest w malowaniu także swoista mistyka światła, wyrastająca z tradycji kultury widzących w nim Siłę Stwórczą,
Boga, Prawdę, Wiedzę... Może właśnie fascynacja światłem jednocześnie bardzo realna, naukowa i przyziemna,
ale także uczuciowa i sensualna emanuje z obrazów George'a de La Toura, Turnera, Moneta?
„Malować biało, a malować świetliście to dwie różne sprawy" - stwierdza Diderot i trudno orzec, czy jest to truizm,
choć na pewno aksjomat.... Łatwo wskazać płótna promieniujące prawdziwym światłem niezależnie od tonacji barwnej - znacznie trudniej to uzasadnić.
Świetlisty bywa obraz ciemny, nasycony, pozbawiony bieli i przeciwnie obraz o barwach jasnych, rozbielonych jest martwy, pozbawiony światła.
Subiektywne odczucie udowadnia nam, że biel nie jest ekwiwalentem światła. Owa ŚWIETLISTOŚĆ jest wewnątrz koloru i jest tam tylko wtedy,
gdy malarz potrafi ją w tym wnętrzu zamknąć....
Może światło jest duszą malarstwa?

światło Bizancjum   - Bóg
światło ikony   - złoto
światło średniowiecza- klejnot witrażu
światło Leonarda      - pochwała półcienia
światło Caravaggia- „reflektorem w mrok"
światło Rubensa- na ciałach kobiet lśni perłowo
światło Rembranta   - zastygłe w bursztynie
światło Yenneera   - zamknięte w krysztale
światło de La Toura   - ewidentna idea świecy
światło El Greca   - ciemność z błyskawicą
światło Lorraina   - miasto zachodzącego słońca
światło Tumera      - rozjarzona mgła
światło impresjonistów- z impastu i tęczy
światło Renoira   - dziecięca zabawa w zajączki
światło Moneta   - modlitwa katedr w grubej farbie
światło Van Gogha   - gorejące pola przecinków
światło kubistów   - czynnik nieistotny
światło Strzemińskiego- bezbarwny blask...

tekst: Urbańska Ewa


"Porwanie córek Leukippa".

światło Rubensa

przykłady > administracja
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Google - ostatnia wizyta 19 Listopada 2022 - 08:57:02