Malarstwo - Teresa Kopańska
  Malarstwo Teresy Kopańskiej
forum malarskie
Forum malarskie
19 Września 2021 - 08:23:26 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności:
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Alegoria malarstwa - " W pracowni artysty" - Jana Vermeera  (Przeczytany 13885 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
teresa
Admin
*

Aktywność:
0%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 3 648


WWW Nagrody
« : 03 Sierpnia 2010 - 15:45:22 »

Alegoria malarstwa, "W pracowni artysty" albo "Sztuka Malarska"–
obraz Jana Vermeera,




pochodzi z lat 1662-1665. Obraz jest sygnowany; sygnatura znajduje się na mapie, na prawo od postaci kobiety.
W 1661 roku w Delft, na tyłach domu Vermeera rozpoczęto budowanie nowego budynku dla cechu artystów (gildii św. Łukasza),
do której należał Vermeer. Była to budowla klasycyzująca, wewnątrz zdobiona alegorycznymi przedstawieniami malarstwa,
rzeźby i architektury. Po roku artysta został wybrany jako członek zarządu gildii. Sprawiło to,
iż malarz brał czynny udział w tej budowli. To wielkie zaangażowanie w budowę budynku, w
którym znajdowały się symboliczne przedstawienia różnych sztuk, w tym malarstwa,
skłoniły Vermeera do stworzenia swojej Alegorii malarstwa.
Jednak pojawiają się pytania czy rzeczywista motywacja malarza jest budowla tego  przedsięwzięcia ?
Prawda do końca nie jest jednak znana.

Obraz ten jest jednym z najszerzej interpretowanych dzieł Vermeera.
"W pracowni artysty" zajmował szczególne miejsce w twórczości malarza,
ponieważ przez całe życie pozostał w jego rękach i był jednym z niewielu obrazów,
które były jego własnością w momencie śmierci.
Rodzina Vermeera po jego śmierci opiekowała się obrazem do chwili w 24 lutego 1676 roku.
Wówczas to żona, wdowa po Vermeerze przekazała obraz swojej matce, Marii Thins,
jako wyrównanie za długi, które Vermeer zaciągnął.
Od tego roku Maria Tins pozostała całkowitą właścicielką obrazu.
Jak z dokumentów wynika obraz ten miał przedstawiać sztukę malarstwa.
W 1677 roku 12 marca kurator mienia Vermeerów postanowił obraz wystawić na sprzedaż,
jednak Pani Maria Thins zaprotestowała. Od 1677 roku aż do roku 1813 losy obrazu nie są znane.
W 1813r. został kupiony przez Johanna Rudolfa Czernina jako dzieło Pietera de Hoocha.
W kolekcji Johanna Rudolfa Czernina pozostał do 1940 roku.
Potem zaś obraz przeszedł w ręce Galerii Drezdeńskiej, kupił go Hans Posse - dyrektor tej galerii.
Ów dyrektor działał w imieniu Adolfa Hitlera.W czasie wojny obraz ukryto w kopalni soli w Altaussee.
W 1945 roku został znaleziony przez Amerykanów.
Rok później w 1946 obraz przejęły władze Austrii i w 1946 przekazały Kunsthistorisches Museum w Wiedniu.

Krótko o samym obrazie, o jego przesłaniu;

Na obrazie widzimy malarstwo symboliczne. Postacie to;  malarz i jego modelkę w bogatym wnętrzu.
Kobieta ma na głowie wieniec laurowy, (zapewne przedstawia symbol zwycięstwa).
Na sobie ma niebieską suknię, zaś w lewej ręce trzyma księgę w okładkach o żółtym kolorze,
a w prawej długą trąbkę (symbol chwały). Jak interpretowano później, to kobieta miała symbolizować muzę historii Klio.
Na stole znajdują się różne przedmioty:stojąca gruba księga, otwarty duży zeszyt,  
maska i ciężka niczym kotara scenowa zwisająca tkanina. Zapewne tez te przedmioty mają jakieś znaczenie,
ale ono jest nie zbyt jasne. Natomiast maskę można uznać za symbol naśladowania,
czyli malarstwa, lub atrybuty innych muz.Wnętrze pracowni wydaje się nienaturalne,
elementy jakie występują w obrazie nie pasują do pracowni malarza, brak rekwizytów malarskich,
wnętrze jest ozdobione marmurami i złotym żyrandolem, zbyt bogate jak na warsztaty malarskie,
które były  z reguły skromne i często zapuszczone, pełne narzędzi malarskich.
Potem widzimy malarza, za którego często uważa się samego Vermeera, siedzi na taborecie przed sztalugami i maluje modelkę.
Zwróćmy uwagę, że na płótnie widać już namalowany laurowy wieniec.

Bardzo ważnym elementem w obrazie jest mapa zawieszona na ścianie.
Mapa przedstawia 17 prowincji niderlandzkich przed podziałem.
Kiedy ten obraz malował Vermeer mapa ta była ponoć już nieaktualna,
czyli malarz zapewne odwoływał się do czasów cesarskich.
Krytycy, badacze sztuki w sposób różny interpretują znaczenie tej mapy.
Jedni twierdzą, że mapa rozgłasza sławę , historię.
Inni zaś utrzymują iż Vermeer miał sentyment do do czasów,
gdy Niderlandy nie były podzielone i znajdowały się w rękach cesarskich.
A jeszcze inni znawcy posądzają malarza o podziw (ukłon) do minionej epoki świetności malarstwa.

Oprócz mapy ważnym elementem obrazu jest zawieszony u sufitu świecznik z dwugłowym orłem - symbolem Habsburgów.
Ten świecznik też jest ważnym tematem w dyskusjach i ocenach znawców sztuki.
Uważano bowiem, że sugeruje sympatię Vermeera do Cesarstwa. Zdania są podzielone wokół tego obrazu,
różnie interpretowane, być może obraz ten był wizją wymarzonego powodzenia i dobrobytu, którego Vermeer nie zaznał w swoim życiu..


Rodzi się pytanie co było inspiracją malarza do namalowania tego obrazu? Czy ten wielki sentyment do Cesarstwa?,
czy miłość do malarstwa i jego świetności, lub jeszcze patriotyzm (kolory), wizje malarza, artysty do dobrobytu?



ps.
Jak już pisałam wcześniej w ogłoszeniach forum,
szczerze zapraszam do kontynuowania tego działu. usmiech
lily-rose89
Nowicjusz
*

Aktywność:
0%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 15


Nagrody
« Odpowiedz #1 : 07 Grudnia 2014 - 20:46:27 »

Och, cieszę się, że znalazła się tutaj "Alegoria malarstwa"! Jeden z moich ulubionych dzieł. Baaardzo inspirujący, niedościgniony wzór.  Mnie zawsze zwalają na ziemię detale w tym obrazie: mapa na ścianie, zasłona po prawej stronie, przedmioty na stole, wieniec na głowie dziewczyny. Jak idealnie odwzorowane mysl Poza tym podoba mi się, że malarz jest odwrócony do widza - pozostawił po sobie aurę tajemniczości. Do tego sam obraz jest wieloznaczny!

"Oto opowieść o tym jakie jest życie: nie o tym jakie długie ono jest, lecz o tym, jakie  dobre, bo to się liczy" - Seneka
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Google - ostatnia wizyta Dzisiaj o 03:26:55