Malarstwo - Teresa Kopańska
  Malarstwo Teresy Kopańskiej
forum malarskie
Forum malarskie
19 Września 2021 - 09:22:30 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności:
 
   Strona główna   Pomoc Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: W co, najlepiej oprawic rysunek pastelowy?  (Przeczytany 17926 razy) Średnia ocena: 0
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
adriannaa
Instruktor
*

Aktywność:
0%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 649


Nagrody
« : 02 Stycznia 2010 - 20:39:28 »

Witam,chciałabym się podpytać bardziej doświadczonych forumowiczów w
co najlepiej oprawić rysunek wykonany metodą pastel sucha?
Nie chciałabym używać do tego zwykłych antyram .Bardzo proszę o rady.


pozdrawiam

Piękno nie wymaga wyjaśnienia, co więcej, może wyjaśnić wiele rzeczy samo.Najpiękniejsze dzieło sztuki jest tym, co dociera do umysłu i serca, bez pomocy krytyków sztuki.

 Aleksiej Antonow
muszka111
Gość
« Odpowiedz #1 : 02 Stycznia 2010 - 20:51:27 »

Może być w ramce takiej jakiej chcesz ale trzeba dodać  grube pase-portou,
żeby nie dotykało szyby...dobrze jest jak ramka i pase-partou łapie jakiś kolor z pasteli usmiech
adriannaa
Instruktor
*

Aktywność:
0%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 649


Nagrody
« Odpowiedz #2 : 02 Stycznia 2010 - 20:55:41 »

No tak sie tego obawiałam ,mam wielka prosbę ,poprosze językiem jak dla dziecka,
bo nie mam żadnego doświadczenia w słownictwie fachowym ,domyślam się,
że trzeba coś podłożyć pod szkło ? A jeżeli mam większy format kartonu?????

Piękno nie wymaga wyjaśnienia, co więcej, może wyjaśnić wiele rzeczy samo.Najpiękniejsze dzieło sztuki jest tym, co dociera do umysłu i serca, bez pomocy krytyków sztuki.

 Aleksiej Antonow
muszka111
Gość
« Odpowiedz #3 : 02 Stycznia 2010 - 21:25:37 »

Pase-partou  z papieru lub tektury jest odpowiednio pod kątem wycięte okno w którym widać obrazek.
Obrazek wygląda tak:



Jak zauważyłaś pase-partou ma przy obrazku biały kolor po wycięciu ukośnym.
Może mieć i inne kolory pasujące do oprawianego obrazka. Oprawiamy tak obrazy malowane kredkami,
pastelami, węglem, sepią, farbami wodnymi: akwarele, gwasze, tempery, tusze itp.
muszka111
Gość
« Odpowiedz #4 : 02 Stycznia 2010 - 21:33:51 »

Dokładnie tak okok
adriannaa
Instruktor
*

Aktywność:
0%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 649


Nagrody
« Odpowiedz #5 : 02 Stycznia 2010 - 21:44:59 »

Ogromne dzięki,niedawno oprawiłam mały format obrazka w zwykła ramkę za szkłem i zauważyłam,
że pomimo zabezpieczenia  go , jednak na szybce jest proszek.
No to teraz to pozostaje mi tylko pozamawiać rożne wielkości tego Pase-partou usmiech i do dzieła.podziękował jeszcze raz.

Piękno nie wymaga wyjaśnienia, co więcej, może wyjaśnić wiele rzeczy samo.Najpiękniejsze dzieło sztuki jest tym, co dociera do umysłu i serca, bez pomocy krytyków sztuki.

 Aleksiej Antonow
Paveletz
Gość
« Odpowiedz #6 : 03 Stycznia 2010 - 00:24:19 »

Typowy zestaw do oprawy pasteli składa się z ramy wykonanej z odpowiedniego ozdobnego profilu listwy, płyty tylnej zamykającej ramę, passe-partout i szyby przykrywowej. Prawidłowo oprawiona praca pastelowa wykonana na papierze powinna być utrzymywana w świetle ramy poprzez jej „zaciśnięcie” pomiędzy tylną płytą zamykającą ramę a passe-partout i szybą przykrywową.
Mimo, że rama ( a raczej, generalnie – oprawa) pełni ważną funkcję estetyczną, nigdy nie powinna być czymś więcej jak tylko dyskretnym dopełnieniem samej pracy. Przy wyborze sposobu oprawy swoich prac zawsze zwracam uwagę na dwie sprawy: dopasowanie stylu i kolorystyki. Przez styl rozumiem ogólny charakter ramy (np. jej prostotę lub „barokowość”), który to nie może stać w sprzeczności z tematyką pracy, natomiast przez kolorystykę – sposób optycznego oddziaływania całej oprawy (ramy i passe-partout) na poszczególne partie pracy. Co do samego passe-partout – spełnia ono wiele roli – stanowi element dekoracyjny i optyczny „łącznik” pomiędzy pracą a ramą, podkreśla lub tłumi określone barwy pracy, „mocuje” arkusz papieru z pracą do płyty tylnej zamykającej ramę (najlepiej jak najsztywniejszej!) i jednocześnie wymusza dystans pomiędzy szybą a powierzchnią pasteli. Moim zdaniem, wspomniany dystans – ok. 2mm - jest niezbędny. Dzięki zachowaniu tej minimalnej odległości zapobiegamy prasowaniu powierzchni pracy przez szybę oraz „odbijaniu” się na niej sprasowanych w ten sposób pigmentów. Pylistą i delikatną (nawet po zafiksowaniu) powierzchnię pracy pastelowej powinno się osłaniać szybą lub płytą bezbarwnego pleksi w celu zabezpieczenia ją przed przypadkowymi dotknięciami, bezpośrednim działaniem silniejszych prądów powietrza i kurzem. Ze względu na wyższą odporność na zarysowania szkło wydaje się lepszym rozwiązaniem.
W żadnym wypadku nie można mocować papieru z pracą do płyty która zamyka z tyłu ramę – zwłaszcza, podklejając papier w paru różnych miejscach np. taśmą dwustronną. Papier, który zostanie tak przyklejony (np. żeby złapać idealnie pożądany „kadr” oprawianej pracy w świetle passe-partout) do podłoża, będzie się pod wpływem zmian wilgotności powietrza w widoczny sposób na przemian „falował” i „prostował”. Jeżeli już koniecznie trzeba z jakiś powodów przymocować papier, najlepiej to zrobić tylko w jednym punkcie i na malej powierzchni. Istnieją jednak także specjalne „podobrazia” pod pastele, gdzie sztywna płyta np. laminatowa stanowi całość z przyklejoną „na mokro” na całej jej powierzchni warstwą papieru – prace namalowane na takim podobraziu są niewrażliwe na zmiany wilgotności powietrza.

Oczywiście, pracę pastelową można też oprawiać np. w tzw. „antyramy” - chociaż, sądzę że ze względów estetycznych i trwałości samej pracy – warto także i w tym przypadku zastosować passe-partout. Na „opadający” z powierzchni pracy pył niestety niewiele można poradzić, jedynym rozwiązaniem ograniczającym to zjawisko jest dobre zafiksowanie pracy i pozostawienie jej po powieszeniu na ścianie - w „spokoju”...

PS: Oprawianie pracy pastelowej trzeba zawsze przeprowadzać nie dość że bardzo delikatnie, to i jeszcze w przemyślany sposób – np. przed przystąpieniem do oprawiania trzeba b. dokładnie wytrzeć wewnętrzna stronę szyby przykrywowej. Wiem, że to oczywistość, ale właśnie o takich drobiazgach się najczęściej zapomina


Ponieważ samodzielne przycięcie passe-partout nie jest wbrew pozorom takie łatwe, w ramach
uzupełnienia tematu, załączam zestawienie dostępnych w handlu najpopularniejszych gotowych
formatów. Najbardziej istotnym z punktu widzenia malującego wymiarem jest wymiar światła
określający widoczną po oprawieniu powierzchnię pracy. Przez określenie "symetryczne
krawędzie" rozumiem tak przycięte passe-partout, że szerokość wszystkich jego krawędzi jest
dokładnie taka sama. Wszystkie dostępne w handlu passe-partout (ok. 50 kolorów) są wykonane z
barwnych kartonów bezkwasowych (np. Canson) grubości 1.4mm przyciętego pod kątem 45 stopni.
Krawędzie cięcia są w większości przypadków białe.

Rozmiary gotowych passe-partout:
rozmiar światło krawędzie typ krawędzi kształt
09X13 / 05x07 [2.0/2.5] niesymetryczne prostokątne
10X15 / 06x09 [2.0/3.0] niesymetryczne prostokątne
15x15 / 09x09 [3.0/3.0] symetryczne kwadratowe
13X18 / 09x13 [2.0/2.5] niesymetryczne prostokątne
15X21 / 10x15 [2.5/3.0] niesymetryczne prostokątne
18X24 / 13x18 [2.5/3.0] niesymetryczne prostokątne
20x20 / 11x11 [4.5/4.5] symetryczne kwadratowe
20x30 / 15x21 [2.5/4.5] niesymetryczne prostokątne
21X30 / 15x21 [3.0/4.5] niesymetryczne prostokątne
24X30 / 15x21 [4.5/4.5] symetryczne prostokątne
28X35 / 18x24 [5.0/5.5] niesymetryczne prostokątne
30x40 / 21x30 [4.5/5.0] niesymetryczne prostokątne
30x40 / 20x30 [5.0/5.0] symetryczne prostokątne
40X50 / 30x40 [5.0/5.0] symetryczne prostokątne
40x60 / 30x40 [5.0/10.0] niesymetryczne prostokątne


W kontekście samego malarstwa pastelowego, papier należy traktować jako dodatkowy, samodzielny kolor. Biorąc pod uwagę spowodowane przez fakturę papieru prześwitywanie jego koloru spod warstw pigmentów, trzeba też traktować go jako zasadniczy czynnik oddziałujący na jasność uzyskiwanych barw (walor) a nawet na samą „wypadkową” odbieraną przez widza barwę. Z tego właśnie powodu, wybór odpowiedniego koloru papieru pod przyszłą pracę jest decyzją zarówno dość trudną jak i mającą ogromny wpływ na ogólny końcowy efekt. Niestety, nie ma tu żadnych reguł i trafność doboru barwy podłoża w zasadzie zależy tylko od intuicji, preferencji i doświadczenia autora pracy. W przypadku trudności z decyzją, zwykle najlepszym wyborem jest papier czarny lub papier utrzymany w spokojnej palecie barw ziemi. Trzymając się tej „zasady” sam zwykle stosuję papiery w kolorach od ciepłych beżów i żółcieni, poprzez przygaszony oranż, ciepłe brązy aż do mojej ulubionej czerni.
50X60 / 35x45 [7.5/7.5] symetryczne prostokątne
50x60 / 40x50 [5.0/5.0] symetryczne prostokątne
50X70 / 35x50 [7.5/10.0] niesymetryczne prostokątne
50x70 / 40x60 [5.0/5.0] symetryczne prostokątne
60X80 / 40x60 [10.0/10.0] symetryczne prostokątne
60x80 / 50x70 [5.0/5.0] symetryczne prostokątne
70X100 / 50x70 [10.0/15.0] niesymetryczne prostokątne

(max rozmiar na zamówienie 80x120 - światło na życzenie)
adriannaa
Instruktor
*

Aktywność:
0%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 649


Nagrody
« Odpowiedz #7 : 03 Stycznia 2010 - 17:11:14 »

o ,widzisz,pewnie bym źle przykleiła.A teraz to już wiem na co zwrócić uwagę.

Piękno nie wymaga wyjaśnienia, co więcej, może wyjaśnić wiele rzeczy samo.Najpiękniejsze dzieło sztuki jest tym, co dociera do umysłu i serca, bez pomocy krytyków sztuki.

 Aleksiej Antonow
kratke
Gość
« Odpowiedz #8 : 14 Lutego 2010 - 19:59:38 »





Kiedyś nie byłem zbyt gorącym zwolennikiem passepartoux, ale zmieniło mi się.
Różnica (w odbiorze przez widza) pasteli z i bez PP jest czasem kolosalna.
Takich kilka spostrzeżeń ode mnie:
1. Tak jak mówi muszka - warto kolorem passepartoux i ramy nawiązać do obrazu, ściany...
2. Raczej jasne niż ciemne. Jeżeli ciemne to z rozwagą, nie każdy obraz w takim dobrze wygląda, no i wnętrze w którym obraz ma zawisnąć (jego styl) ma wtedy też większe znaczenie.
3. Passsepartoux GRUBE. Kiedyś sam wycinałem z papierów przeróżnych, ale nie dość że to o wiele gorzej wygląda to też odbiera PP zaletę chronienia obrazu (dystans do szyby) a grube PP wcale droższe nie jest, nawet cięte na zamówienie w nietypowym wymiarze.
4. W ogóle warto mieć w domu pod ręką kilka PP w różnych wymiarach (trzymać w folii żeby się nie brudziło). Po co? Dwa powody:
- w trakcie malowania, warto przyłożyć i rzucić okiem na obraz, lepiej wtedy się ocenia własną pracę,
- powód marketingowy;) obrazek pod PP naprawdę wygląda lepiej, zatem jak się chce zaprezentować obraz potencjalnemu klientowi to nałożyć dyżurne PP i wtedy pokazywać, skutek gwarantowanie lepszy niż prezentacja "gołego" malunku.
maciej_333
Świeżynka
*
Aktywność:
0%
Wiadomości: 5


Nagrody
« Odpowiedz #9 : 16 Lipca 2021 - 09:19:09 »

Moim skromnym zdaniem wystarczyłoby wykorzystać tzw. antyramę. Nie jest też problemem dorobić do tego klasyczną ramę drewnianą z gotowych listew lub własnego wyrobu. Wymaga to jednak piły stołowej, frezarki i najlepiej piły ukosowej.
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Google - ostatnia wizyta 17 Września 2021 - 22:29:37