Malarstwo - Teresa Kopańska
  Malarstwo Teresy Kopańskiej
forum malarskie
Forum malarskie
03 Wrzesień 2014 - 05:32:46 *
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Aktualności:
Regulamin / "Tworzymy razem" 2014./
Od marca br. będziemy mogli się popisać swoim talentem na "Tworzymy razem"

Malujemy "Śpiącą kobietę z kotem"- WŁADYSŁAWA ŚLEWIŃSKIEGO w "Tworzymy razem"
Prace zgłaszamy do dnia 26.09.2014r. tj. (Piątek)


 
 
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: KOLOR - jako symbol w malarstwie. (CZERWONY i INNE).  (Przeczytany 55244 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
teresa
Admin
*

Aktywność:
11%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 3 347


WWW Nagrody
« : 02 Styczeń 2010 - 11:10:49 »

CZERWIEŃ

Jako, że jesteśmy forum malarskim,
to zapewne interesują nas symbole kolorów w malarstwie,
zwłaszcza młodym ludziom, którzy zaczynają dopiero pierwszą przygodę z malarstwem.
Znamy pobieżnie znaczenie kolorów, ale głębiej warto poznać ich symbolikę i
warto poznać jakim celom służyły. Co artyści - malarze poprzez kolor wyrażali,
co głównie poprzez kolor symbolizowali w swoich dziełach i
jakie znaczenie symbolu dziś mają w malarstwie.
W średniowiecznym świecie kolor odgrywał wielką rolę w życiu człowieka.
Kolor towarzyszył różnym ceremoniom i turniejom.
Barwy kolorów były symbolem, znakiem, kodem i szyfrem skrywającym swoje prawdziwe znaczenie.
W kierunkach malarskich, które wywodziły się z ekspresjonizmu i
fowizmu dominuje dążność do maksymalnej intensywności koloru.
Artyści - malarze kierują się psychiką człowieka, bowiem wiadomo,
że na ludzką psychikę kolory podstawowe oddziałują znacznie silniej aniżeli mieszane i pochodne.
Kolor czerwony. Kojarzy się nam z miłością, ale ten kolor symbolizuje i inne odczucia.
Symbolizuje ludzkie ciało, zapał, energię, odwagę, męskość, radość, szczęście, miłość,
uczucie i zdrowie.
"Kobieta w czerwieni"-Renata Rychlik


Piękny obraz, wiele wdzięku kobiety przedstawia autorka, poprzez barwę czerwieni,
jednocześnie wzbudza duże emocje,uczucia pożądania i seksu.

W starożytnym Egipcie czerwień była używana do namalowania koloru skóry człowieka.
Czerwień symbolizowała u Egipcjan śmierć i krew.
W swoich kalendarzach w kolorze czerwieni zapisywali złe dni i złe wydarzenia.
Czerwień jest do dziś zapisana jako symbol gniewu,szału, brutalności i chaosu. Jest symbolem ognia.
Ale również ich pozytywne przeciwieństwa czerwieni zauważali artyści.
Kolor czerwieni stosowali z połączeniem błękitu,gdzie wyrażali w swoich dziełach ludzką naturę,
cierpienie (w kolorze czerwieni) i zbawienie, niebo (w kolorze błękitu).
Malarze poprzez te dwa kolory wyrażali symbole miłosierdzia i prawdę, piękno i dobro, ziemię i niebo.
W obrazie "Matka Boska Wniebowzięta"
występuje bardzo dynamiczny gama kolorów,
gdzie głównie odgrywają scenę symboliczną.
Te intensywne barwy czerwieni i błękitu tworzą triumf koloru.
Assunta (Matka Boska Wniebowzięta).


Kolor czerwony jest najmocniejszym kolorem oddziałującym na ludzką psychikę.
Główne oddziaływanie na człowieka, do pobudzenia zmysłów i ciała,
zwiększa apetyt oraz przyśpiesza do metabolizmu.
Z drugiej strony prowokuje do zachowania impulsywnego i nieobliczalnego.
Czerwień uznano jako symbol istniejącego zagrożenie bezpieczeństwa.
Na największe wśród kolorów ciepło i moc oraz wywoływania ekspresyjnych emocji,
kolor czerwony w malarstwie jest używany jako dominujący kolorystyczny akcent.
W Średniowieczu kolor czerwieni malarze  stosowali jako kolor bardziej wyrażający niż przedstawiającą.
U malarzy rosyjskich wyrażał "piękno i czerwień",  te dwa pojęcia,stają się jednym.
Wielcy malarze jak Tycjan stosują pełną paletę odcieni tego koloru.
Natomiast Rembrandt przedstawia na swych obrazach czerwienie pełne żaru.
Każdy malarz, niezależnie od wieku, kierunku w malarstwie, w którym żył,
traktował kolor czerwieni bardzo osobiście, powierzając jej zadanie odzwierciedlenia jego osobowości.
 
Czerwień jest symbolem władzy i wojny oraz odwagi.
Jest także kolorem namiętności płodności, symbolem miłości i uczuć o charakterze seksualnym.
Co nie którzy znawcy symboli twierdzą, że kolor czerwony to szczególny symbol seksu.
Kolor czerwony to symbol miłości.
Przykładowo,  gdy mężczyzna wręcza kobiecie czerwone róże,
to mówi jej: „Kocham cię i pragnę byś była moja”.
Kolor czerwony świadczy o dużej aktywności i zdolności do rywalizacji,
jest kolorem gorącej namiętności.
W dzisiejszym świecie czerwieni nadaliśmy symbol ostrzegawczy,
w relacjach służbowych, reklamowych, znakach drogowych.

Wracając do malarstwa, kolor czerwony był szeroko stosowany przez malarzy weneckich.
Malarstwo weneckie głównie opierało się na kolorze.
Obrazy utrzymane w dominujących kolorach czerwieni raczej symbolizują treści,
o których mówią dzieła "Sławnych"
Jacek Malczewski w swojej twórczości stosuje symbol koloru.
Z cyklu obrazów "Thanatos"maluje piękny obraz z przewagą koloru czerwonego.
"Thanatos"

Półnaga kobieta w czerwieni, z kosą, jest jak by symbolem bezwstydnej cielesności a
zarazem symbolizuje coś poważniejszego. Znawcy,
krytycy tego obrazu odczytują w treści jakoby
Malczewski kobietę w czerwieni przedstawił jako śmierć idącą po starca wyglądającego przez okno.
Pewnie taką miał wizję autor obrazu, bo nawet pies ze strachu podkulił ogon
 "Judyta" - Giorgione

Wspaniały mistrz koloru i światła.
Malarstwo swoje opiera głównie na kolorze,i postaciach biblijnych,
przedstawiciel koloryzmu weneckiego.
Malarz przedstawia tu piękno Judyty w czerwonej szacie jako triumfujące nad brutalną siłą.

Następny obraz, który przyciągną moją uwagę to „Piotr i Paweł”-  El Greca.


najwybitniejsze postacie w dziejach chrześcijaństwa.
Tu przyciąga uwagę intensywna kolorystyka,
Szczególnie kolor czerwieni na szacie Pawła.
Artysta poprzez ten kolor wyraża Pawła jako wojownika ducha kościoła,
bowiem jest jego twórcą.
Kolor czerwony symbolizuje dużą aktywność, zdolności do rywalizacji.
Symbolizuje wspaniałomyślność, wyzwala bunt i namiętność,symbolizuje również egoizm.

Zaprzeczeniem symbolu koloru czerwonego jest symbol dyskrecji,
ponieważ jego bardzo aktywna widoczność sprawiła,
że stał się kolorem ostrzegawczym i  tłamszącym otoczenie w którym występuje.


Więcej o symbolu czerwieni,
http://www.bryk.pl/s%C5%82owniki/s%C5%82ownik_symboli_literackich/101577-czerwie%C5%84.html
Zapisane
GAdS

Linki sponsorowane:


teresa
Admin
*

Aktywność:
11%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 3 347


WWW Nagrody
« Odpowiedz #1 : 06 Styczeń 2010 - 13:04:52 »

ZIELONY


Zazwyczaj mówimy, że kolor zielony symbolizuje nadzieję.
Ten symbol przywarł do człowieka do wielu lat a może wieków.
Jednakże kolor zielony posiadał i inne oblicza symboli.
W średniowieczu kolor zielony nie ciszył się u ludzi  pozytywnym nastawieniem do siebie,
bowiem symbolizował katastrofę, zło i diabła.Istniał nawet przesąd, że kto się ubiera na zielono,
to ściąga złe moce i pecha.
Zieleń była uważana za kolor śmierci... bano się jej. Niektóre negatywne znaczenia przetrwały do dziś.
Wiadomo iż zieleń ma swoje różne odcienie i tak -  jaskrawa zieleń kojarzy się z trucizną, natomiast blada,
zmieszana z niewielką ilością błękitu  - z chorobą.
W dawnym Egipcie kolorem zielonym malowano sobie brwi. Był ulubionym kolorem Mahometa.
Zielony jadeit jest symbolem Azji

Zielony kolor powstał poprzez połączenie dwóch kolorów żółtego i niebieskiego.
Symboliczne znaczenia tego koloru, ma silne powiązanie z porami roku.
Gdy mija zima (biała) następuje okres w którym wszystko dookoła się zieleni.
To powiązanie uznajemy że kolor zielony jest symbolem życia,czyli też jest kolorem młodości.
Uczeni dowiedli iż symbolika koloru zielonego jest  ściśle powiązana z rozwojem rolnictwa.
U prehistorycznych,  w epoce neolitu ludzie uznali kolor zielony jakoby miał chronić właścicieli minerałów o barwie zielonej  
(apatyt, jadeit) przed nieszczęściem i niebezpieczeństwem,
takie minerały miały przynosić moc i powodzenie. Zielone minerały zyskały popularność jako amulety i
talizmany, których symbol był ochroną przed rzuconym urokiem, symbol urodzajnych zbiorów.

Zielona czterolistna koniczynka symbolizuje szczęście.

Jednak głównym symbolem, jaką zieleń przedstawia to,  równowaga, spokój, regeneracja sił witalnych.  
ZIELEŃ to kolor życia na ziemi i jej roślinności. W Biblii jest kolorem Ogrodu Pańskiego.
 
Jest to barwa nadziei na szczęście.To kolor przyrody, Jest kolorem kojącym wzrok.
Co możemy za przykład posłużyć, nawet widok banknotów dolarowych w sporej ilości.
Symbolizuje spokój i optymizm, dlatego też człowiek ważne decyzje postanowił podejmować przy zielono nakrytych stołach.
Kolor zielony jako,że symbolizuje zdrowie fizyczne, buduje również nasze mięśnie i tkanki ciała,
toteż człowiek wykorzystuje tę barwę w grach (stoły do gier, pokryte zielonym pluszem)
Zielony kolor równoważy przepływy energii w naszych ciałach, zwiększa naszą wrażliwość i
zdolności do współodczuwania. Symbolizuje czystość i harmonię. Jego wpływ na ciało człowieka jest nieoceniony.
To kolor, który otwiera nas na miłość i daje nadzieję na przyszłość. Wspiera też układ nerwowy,
zmniejsza ciśnienie krwi i pomaga w bezsenności, (malowanie ścian sypialnych w barwach i odcieniach zielonych).
Jest stabilizatorem emocji.
Kolor zielony jest powszechnie spotykany w naturze.
W malarstwie stosowany jest w  następujących zielonych barwnikach:
zieleń chromowa, cynkowa, chromotlenek (zieleń szmaragdowa lub in. Guigneta),
żółcień brylantowa (in. cynober zielony), chromotlenek matowy, zieleń kobaltowa,
kadmowa, szwajnjurcka (in. zieleń Veronese'a) oraz ziemia zielona (rodzaj glinki).

Kolor zielony, jako, że jest kolorem uspokajającym i harmonizujący właściwości wrażeń był i
jest wykorzystywany przez artystów - malarzy do budowania własnej przestrzeni twórczej.
Jednak ta cecha zieleni nie zawsze spełniała oczekiwania malarzy,
nie wyrażała intensywnych emocji artystów toteż co niektórzy malarze rezygnowali w
stosowaniu zieleni w swoich dziełach. Przykładem  jest twórczość abstrakcjonisty Vassilego Kandinskiego..
"Czarna plama"- Wassily Kandinsky

on to prawie całkowicie pomijał ten kolor na swoich obrazach. Uznał go za kolor nudzący i ograniczający.

Inni zaś malarze uznawali iż dostrzegą spokój w zieleni, jak również jej możliwości witalne.
Malowali pejzaże z natury, które łączyły się z naturą.
Pierwsi impresjoniści malowali kolor tak, jak go widzieli w plenerze,
kształty na ich dziełach wypełniały wśród zieleni krajobraz i jedność koloru ze światłem.
Na obrazach zielony kolor używany był do budowania tła,
którego zadaniem było skierowanie uwagi na główny przekaz danej pracy.
Dziś realiści w większości stosują ten kolor jako tło pejzażu, krajobrazu.
Jest kolorem światła natury.Na przykład malarz Zygmunt Waliszewski maluje  plamą barwną,
przedmioty na jego obrazach sa malowane w ten sposób, że  pola wypełnia kolor:
jasny, świetlisty, pogodny, a przede wszystkim z przewagą różnych odmian zieleni.
"Wyspa miłości" -Zygmunt Waliszewski


"Pejzaż ze stadem i pasterzami "- PhilIpp Peter Roos


Tu widzimy na tym obrazie pełną przewagę koloru zielonego jak również jego odcienie połączone z kolorem niebieskim i brązem.
Czerń wzmacnia głębię koloru zielonego.Natomiast błękit rozświeca zieleń do barwy jasnej i nadaje jej światło pejzażu.

"Wóz z sianem"-John Constable

Najchętniej malował zwykłe pejzaże, w których ukazywał zazwyczaj wiejskie zakątki w Anglii.
Trzy najważniejsze elementy;  woda, zieleń (i to zazwyczaj bardzo zielona) oraz niebo pełne kłębiastych chmur.
Anglicy nie cenili jego zachwyt naturą nie podzielali zbytnio tych jak nazwali “przypadkowych” i “chaotycznych” widoczków.
artysta jednak chciał udowodnić w swojej twórczości pejzażów iż natura jest właśnie  chaotyczna i przypadkowa.

Zieleń dominuje w niektórej twórczości malarskiej jak np.
Henryk Radziszewski w swoich obrazach stosuje zieleń jako całkowity dopełniacz treści.
i tak dwa obrazy, które mnie całkowicie urzekły.
"Ogród wczesną wiosną" i  obraz "Jesień w ogrodzie".

"Ogród wczesną wiosną" - Henryk Radziszewski

Jak już wcześniej wspomniałam, zieleń przychodzi po białej zimie, symbolizuje w tym obrazie
że kolor zielony jest symbolem życia,czyli młodość,rozkwit,urodzaj roślin,kwiatów.
Charakterystyczną cechą jest łączenie koloru zieleni z zimnymi kolorami błękitu,
gdzie ogród odbieramy w jego rzeczywistym ubarwieniem i świeżością.
w następnym obrazie
"Jesień w ogrodzie' -Henryk Radziszewski


możemy porównać zastosowaną zieleń w obu przypadkach malowideł.
Tu zieleń autor obrazu połączył z ciepłymi kolorami intensywnej czerwień i oranżu,
czernią i lekkim brązem uzyskał klimat zieleni zgasłej i zwiędłej.
Powiedziałabym że kolor zieleni także symbolizuje starość.
Nie bez powodu kolorem zielonym malarze w swych obrazach mogą przedstawić pory roku.
Jest kolorem wielofunkcyjnym, symbolizuje życie i umieranie.

Zieleń, jako kolor dominujący na naszej planecie symbolizuje, wzrost,
odrodzenie i środowisko naturalne, uśmierza ból, uspokaja nerwy i odnawia duszę.
"Aksamitki"- Teresa Kopańska

Kolorem uzupełniającym do zieleni jest kolor czerwony.
Łącząc te dwie barwy doskonale uwydatniamy wzajemne barwy.
Często stosujemy obie barwy do dekoracji wnętrz, jak również w sztuce kulinarnej.
np. czerwone mięso z liściem sałaty, lub pietruszki.



Kto jeszcze o kolorze zielonym napisze? Jakich malarzy przedstawi,
którzy docenili ten kolor w swych pracach.
mysl
Zapisane
pw
Nowicjusz
*

Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 27


WWW Nagrody
« Odpowiedz #2 : 08 Styczeń 2010 - 20:46:18 »

Zielony o osobniku oznacza niedoświadczony lub nieumiejący czegoś.
Zielony jest wykorzystywany w sygnalizacji świetlnej na ulicach.
Często tym kolorem oznaczone są wyjścia ewakuacyjne z budynków publicznych.
Zielony to kolor znanych firm: John Deere oraz Viking.
Zapisane
teresa
Admin
*

Aktywność:
11%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 3 347


WWW Nagrody
« Odpowiedz #3 : 13 Styczeń 2010 - 08:55:59 »

NIEBIESKI.



Jest kolorem najzimnieszym wśród wszystkich kolorów.
Symbolizuje przestrzeń, otwartą przestrzeń wody, nieba.
Symbolizuje żal i łzy.
Niebieski kolor jest symbolem przyjaźni. Kolor ten niczym nie ujmuje od koloru czerwieni,
jest kolorem pełnym symboliki.  Niektóre z nich to: uduchowienie, pokój, higiena,
spokój, świeżość i chłód, lecz również dynamizm, kreatywność i inspiracja.
Niebieski bywa też postrzegany jako symbol przywiązania do tradycji.
W starożytnej Grecji i w Rzymie był symbolem najwyższych Bóstw - Zeusa i Jupitera.
Oznaczał spokój, kontemplację. Był symbolem wierności,
ale z czasem stał się też symbolem niewiernych i oszukanych.
A w malarstwie ? szczególnie była prawdziwym utrapieniem  farba niebieska.
W starożytności, Grecji i Rzymie obrazy malowano o różnej barwie, ale nie o barwie niebieskiej,
ponieważ Grecy produkowali barwniki oddające różne odcienie barw.
Kłopoty były jednak z uzyskaniem koloru niebieskiego.

Z czasem uzyskano barwnik niebieski z mielonego kamienia szlachetnego azurytu.
Jednak po pewnym czasie barwnik ten na malowanych obrazach zieleniał lub szarzał.
Okazał się kolorem nie trwałym i oszukańczym. Jednak brak błękitu nie był tak ogromnym problemem,
ponieważ artyści - malarze tego wieku, unikali tematów, w których ten kolor byłby im potrzebny.
Malowali bowiem najchętniej rycerzy walczących, czy malowali portrety swoich władców.
Tym sposobem mogli całkowicie unikać niebieskiego koloru.
Antycznym malarzom obca też była nasza dzisiejsza fascynacja naturą, dziką przyrodą.
Malarzom nie chciało się malować morza, jeziora, wszelkie pejzaże związane z wodą.
Kiedy  w średniowieczu wzrosło zapotrzebowanie na obrazy przedstawiające postacie biblijne np.
Marię czy też Chrystusa, wówczas to malarz średniowieczny w swoich dziełach mógł udowadniać,
iż istnieje niebo a kolor niebieski jest jego symbolem, co starożytnych przekonanie było,  
że kolor niebieski z natury jest brzydki, występny i niewart uwagi.
Przez prawie 2 tys. lat używanie w malarstwie niebieskiego koloru uznawane było za
przejaw prostactwa i złego gustu. Potem jednak zmienił się pogląd złego gustu,
kiedy to wynalazcy (alchemicy) zaczęli pracę nad eliksirem nieśmiertelności.
(płyn, napój) pochodzący z kamienia filozoficznego.

Kolor niebieski  ukazał się w Tryptyku „Sąd Ostateczny”

Hans Memlinga wskazuje nam część nieba wypełnionego kolorem błękitu.

Dziś artyści malują niebieskie kwiaty, malują wodne pejzaże, malują niebieskie stroje.
Jednym z najbardziej znanych malarzy, który kolor niebieski potraktował w swojej twórczości jako
przedstawianie dramatu, swojego nastroju, bólu i cierpienia był Picasso.
Malarz ten na swoich płótnach realizował dramatyczne, przygnębiające malarstwo,
na których dominowały chłodne odcienie błękitu.
W kolorze tym widział łzy, litość, otchłań,depresję i smutek.
Był to tak zwany "okres błękitny " w twórczości artysty,
który odzwierciedlał stan jego świadomości.
Okres ten był  poświęcony pamięci przyjaciela, Carlosa Casagemasa,
który zastrzelił  się mając zaledwie 20 lat.
Picasso poprzez wykorzystanie w swoich dziełach koloru niebieskiego,
ukazywał  tragiczną stronę życia.
Jeden z obrazów, poświęcony pamięci przyjaciela, nazwany został Ewokacją (Pogrzeb Casagemas'a),  
inspirowany przez wspomnienie przyjaciela,  należy do pierwszych płócien okresu błękitnego.

W Ewokacji Picasso, podobnie jak czynili to niektórzy malarze obrazów dewocyjnych,
podzielił wysoki i wąski obraz na dwie części: na ziemię dźwigającą zmarłego i
niebo ukazujące jego zmartwychwstanie.

"Śmierć Casagemasa"

Kolor niebieski w malarstwie Picassa bywa zaakceptowaniem tego, co artysta chciał ukazać.
W tym kolorze błękitnym artysta ukazuje świat, nieszczęścia,
maluje nieszczęśliwe kobiety i inne tragiczne postacie.
"Stary Żyd"

"Wizyta" (Dwie siostry)


"Niebieski pokój"

Ten cykl obrazów jednak nie przyniósł Picassowi nabywców na obrazy,
ale przysporzył mu sławy jako twórcy, który poprzez kolor niebieski,
wprowadzał odbiorcę jego sztuki w swoją bogatą wyobraźnię i wrażliwość.

Stanisław Ignacy Witkiewicz w swojej twórczości też chętnie
sięgał po barwę błękitu, łącząc ją z barwami czerwieni,
podkreślając dominację barw.
Barwę niebieską łamał z kolorami innymi,
uzyskując różne odcienia tego koloru.

"Portret Iwaszkiewiczów"


"Portret Włodzimierza Nawrockiego"


Współcześni malarze inspirują się też w barwach błękitu.
i tak np.
Magdalena Zawadzka i jej "Niebieskie popołudnie"

Mówi, że wyobraźnią malarki rządzi kolor oraz zachwyt nad urodą otaczającej ją rzeczywistości.

"Róże w niebieskim wazonie"- Marian Makarski.


""Fale przyboju" - naszego kolegi serta.

Autor przedstawił fale zapewne morskie.Cały obraz jest w kolorze niebieskim,
jednak, że ten kolor widzimy w różnej tonacji, począwszy od jasnego,
świetlistego błękitnego do ciemnego granatu, który łączy się z zimną zielenią.
W tle niebo przybiera kolor fioletu z granatem aż po czerń. Światło,
które pada na spienione fale jest jasno fioletowe, daje uczucia poświaty księżycowej.
Całość obrazu jest jednym niebieskim, niepokojącym kolorem, poprzez,
który ja przynajmniej odbieram jako ogromną siłę fal morskich. Dynamiczność treści obrazu,
jaką osiągnął autor poprzez kolor niebieski, przemawia za tym, iż
nie prawdą jest że kolor niebieski z natury jest brzydki, występny i niewart uwagi,
jak twierdzili starożytni.
Oglądając ten obraz, wysuwam jeden wniosek,
że poprzez kolor niebieski malarz dzięki swojej intuicji i wrażliwości na barwy może wywołać w
odbiorcy uczucie strachu, lęku przed wielką siłą natury,
a zarazem ogromny podziw na piękno barw błękitu we wszystkich jego odcieniach.

Kolor niebieski symbolizuje, jak widać po dziełach artystów  zaufanie i pewność.


ps.mam nadzieję, że sert nie będzie miał nic przeciwko,
jeśli użyłam jego piękny obraz jako przykład stosowania niebieskiego koloru w malarstwie.

Zapisane
doerig
Gość
« Odpowiedz #4 : 13 Styczeń 2010 - 13:15:04 »



ps.mam nadzieję, że sert nie będzie miał nic przeciwko,
jeśli użyłam jego piękny obraz jako przykład stosowania niebieskiego koloru w malarstwie.


pewnie nie, zobaczymy tylko czy nowy tytuł mu sie spodoba  rotfl
Zapisane
sert
Gość
« Odpowiedz #5 : 13 Styczeń 2010 - 13:53:05 »

Gdzieżbym tam miał się obrażać rotfl
Znalazłem się przecież w tak doborowym towarzystwie, że w życiu nie marzyłem. A tytuł? No niech sobie będą te "przebojowe fale".
Jak je zwał tak je zwał, ważne, że są osoby, którym obrazek się podoba usmiech
Zapisane
elkurczako
Bywalec
*

Aktywność:
0%

Płeć: Mężczyzna
Wiadomości: 80


Nagrody
« Odpowiedz #6 : 13 Styczeń 2010 - 14:52:00 »

ważne, że są osoby, którym obrazek się podoba usmiech

Są, są  usmiech .

Dodam jeszcze, że naturalna ultramaryna uzyskiwana była w średniowieczu i renesansie jedynie z półszlachetnej skały lapis lazuli wydobywanej w kopalniach na terenie dzisiejszego Afganistanu. Technologia pozyskiwania niebieskiego barwnika była bardzo skomplikowana co dodatkowo zwiększało koszt tego pigmentu i wówczas był on i nadal jest droższy od złota! W XV wieku Cennino Cellini opisał technologię wytwarzania tego pigmentu. Ponieważ obok cynobru i złota był uważany za najczystszy kolor, używanie go było zarezerwowane głównie do malowania szat Chrystusa lub Marii. Malowidło było przedmiotem wartościowym również z powodu materiałów jakie wykorzystano i niejednokrotnie duże powierzchnie "drogich barw" były świadectwem prestiżu i bogactwa jego właściciela. w Z powodu niezwykle wysokiej ceny średniowieczni klienci zamawiający obraz czasami ściśle określali, jaką ilość malarz może użyć w swoim dziele. Nie było łatwo!

Z ciekawostek dodam, że Vermeer stosował bardzo chętnie naturalną ultramarynę, często jako laserunek na warstwie znacznie tańszej farby wytwarzanej z azurytu. Jako pierwszy zaczął również dodawać błękitu do zacienionych miejsc aby uzyskać unikalną świetlistość. Ta technika została na nowo odkryta dopiero przez francuskich impresjonistów nieco ponad 200 lat później.
Zapisane

Ten napis zmienia się w mądre łacińskie motto kiedy nie patrzysz...
teresa
Admin
*

Aktywność:
11%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 3 347


WWW Nagrody
« Odpowiedz #7 : 18 Kwiecień 2010 - 12:37:28 »

ŻÓŁTY


Symbol mądrości i ciepła.
ŻÓŁTY kolor oznacza wiedzę i najwyższe wartości.

"Czytająca dziewczyna" - Jean-Honoré Fragonard

Obraz ten jest jednym z najsłynniejszych arcydzieł. Wyraźnie pokazuje, że artysta był wybitnym malarzem kompozycji i palety barw.
Żółty kolor jest tu symbolem wiedzy, szacunku do kobiety i jej kobiecej intymności. (wspaniała żółta suknia).
Kolor żółty w tym malarstwie to symbol francuskiego rokoka.

Dawniej ten kolor wzbudzał szacunek.Kobiety nosiły żółte welony,
w takim kolorze sukien (poprzez szacunek)chowano zmarłe zamężne kobiety.
Jednak z czasem kolor ten stał się symbolem zdrady,zakłamania i fałszu,
również bezwstydu (kobiety lekkich obyczajów) i wrogości.
Cytrynowożółty symbolizuje nienawiść i zdradę.
"Słoneczniki"-Vincent Van Goch

Żółty kolor symbolizuje też mądrość, rozsądek, aktywność umysłową, twórczość i wrażliwością.
Jest symbolem towarzystwa, pogody ducha i ciepła. Symbolizuje bystrość,
otwartość w połączeniu inspiracją twórczą i energią. Jednocześnie jest kolorem nadwrażliwości,
nieśmiałości a tym samym niezdecydowania i zazdrości.

Żółty kolor rozjaśnia umysł, wzmaga intelekt, koncentrację i precyzję działania.
Jest kolorem sprzyjającym nowym pomysłom. Poprawia refleks a także pomaga podejmować decyzje.
Wzmacnia system nerwowy, aktywizuje energię. Ludzie lubiący ten kolor, lubią podejmować życiowe wyzwania i
potrafią im sprostać. Są ludźmi kontaktowymi i jednocześnie inspirują innych.Kolor żółty jest symbolem cech ludzkich,
takich, jak spontaniczność, aktywność, żywiołowość. Kolor żółty to ukierunkowanie na nowoczesność,
stwarzanie, twórczość, kształtowanie.

Żółty kolor w malarstwie współczesnym nie różni się zbyt od malarstwa naszych wielkich mistrzów.
Temat żółtych kwiatów w malarstwie jest ciągle aktywny,
żółte róże, słoneczniki, tulipany i inne kwiaty w tej barwie są inspiracją artystów.
Malarstwo polskie;
"Słoneczniki o świcie"- artysta: Henryk Włoch


"Żółte róże" - Alfons Karpiński


Od siebie powiem, iż ten kolor też mnie bardzo inspiruje i podnieca,
lubię mieć go na palecie, malować i tworzyć w tej barwie kwiaty.
"Słoneczniki" - Teresa Kopańska


Kolor żółty w kulturze i religii:
W starożytnym Egipcie i dla Majów żółty był czczony jako kolor słońca. Dla Indian z plemienia
Apache żółty symbolizował kierunek świata – wschód. Plemiona tej barwie przypisali kłopoty,
zmartwienia i konflikt. W kulturze Wschodu żółty jest środkiem przeciwko złu. W
Chinach kolor władzy cesarskiej, Japonia – symbol odwagi, Indie – symbol handlu, kupców.
"Żółte tulipany" - autora nie znam

może ktoś wie i dopisze?

dla ciekawostki;
 "Żółte” kamienie to topaz i cytryn.
Zapisane
teresa
Admin
*

Aktywność:
11%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 3 347


WWW Nagrody
« Odpowiedz #8 : 30 Wrzesień 2010 - 15:26:31 »

KOLOR CZARNY



Kolor czarny kojarzy się nam przeważnie ze smutkiem, ze strachem i ciemnościami w psychice człowieka.
Symbolizuje ponurość,  niebezpieczeństwa, tragedię, katastrofy.
Jest też symbolem zniszczeń i smutku. Barwa czarna, najciemniejsza z barw kojarzy człowiek ze śmiercią,
potępieniem, piekłem, szatanem. Czarność jako przeciw barwa każdej innej barwy łączy się z ciemnościami,
które oznaczają głębokość. Symbolizuje żałobę, zjawy i czary. Jest symbolem grzechu, błędu, zemsty, adwentu, pokuty.
Kolor czarny jest często wybierany przez ludzi, którzy odrzucają normy społeczeństwa, tzw.
"buntownicy" odrzucający społeczeństwo. Ten kolor jest zaprzeczeniem światła (bieli).
Kolor czerni również jest symbolem elegancji. Ubiory w tym kolorze noszone są również przez biznesmenów,
mundurowych, księży, jak również przez osoby, które chcą wyglądać tradycyjnie i szacownie.
Kolor  czerni podkreśla i zarazem symbolizuje tajemniczość i seksowność. Jest symbolem władzy i autorytetu.
 
W malarstwie czerń doskonale współgra z czystymi barwami oraz ze wszystkimi odcieniami.
Jednakże zbyt wielka przewaga czerni, może stworzyć wrażenie martwego lub negatywnie postrzeganego dzieła,
ale w zamierzonym procesie twórczym czerń ukazuje w malarstwie dominację treści np.
w malowidłach religijnych i duchowych. W praktyce malarze podkreślają czernią (również bielą)
kształty przedmiotów, ujęcia i organizację przedstawionej sceny na obrazie.  

Już w okresie starożytnego Egiptu czerń była przekazywaniem znaczeń i symbolów religijnych.
Kolor ten miał ściśle przypisane znaczenia, chociażby był utożsamiany jednoznacznie z ziemią,
jako dawczynią życia. W malarstwie jakie wówczas obowiązywało, to były  sceny malowane z użyciem czerni,
nieczyste i kojarzone z działaniem demonów przynoszących zamęt i zniszczenie ludziom.
Symbolika łączy się z kolorami, i tak czerń w obrazie Władysława Podkowińskiego przedstawiającym
"Szał uniesień" uznana została przez znawców sztuki jako symbol znaczący dla tego dzieła,
które też zostało zaliczone do nurtu symbolizmu w Polsce.
Podkowiński w pewnym swoim okresie twórczym ograniczył skalę kolorystyczną,
sprowadzając ją w swoich dziełach do barw, które miały przedstawiać mroczne,
ekspresyjnie stężone obrazy, które przepowiadały narodziny wczesnego ekspresjonizmu. W "Szale uniesień"
artysta poprzez zastosowanie skromnej ilości barw w tym czerni manifestował wzory nowej sztuki,
a zarazem przeciwstawił się  zasadnym  kanonom estetycznym. Dzieło to jest pełne erotycznych instynktów.
Czarny, demoniczny rumak w tym obrazie przedstawia  niszczącą moc.

"Szał uniesień"


"Pieśń konia"- (urywek pieśni, tekst - Leszek Wójtowicz  według "Szału uniesień" )

"Pędzę więc dalej, pędzę na oślep,
    Ale uważaj, nędzny malarzu,
    Że jak się wścieknę, to babę strącę,
    A wtedy zniknę z tego obrazu!"

Olga Boznańska -  polska malarka impresjonistyczna i jej
"Portret damy w czerni"

Głównie malowała portrety, które przyniosły jej największą sławę.
Malarstwo swoje akcentowała mocno barwami ciemnymi wręcz
czarnymi kontrastującymi z barwami jasnymi (bielą)
"Dziewczynka z chryzantemami"

Na tle jasnej buzi dziewczynki przykuwają uwagę czarne, szeroko otwarte oczy.
W spojrzeniu widać i z całej postaci emanuje smutek i niepokój.
 
"The Black Brunswicker" - John Everett Millais

I tu obraz charakteryzuje się przeciwstawnymi, bardzo kontrastującymi ze sobą kolorami,
kontrast pomiędzy czarnym huzarskim mundurem a białą jedwabną suknią.
Co przez te barwy przekazał malarz w tym obrazie ?
zapewne rozłąkę (czarny mundur) i nadzieję (biel sukni).
Obraz ten jest wręcz przesiąknięty smutkiem.

Simon Martini - włoski malarz żyjący w średniowieczu,
i jego obraz "Zwiastowanie"

w tym obrazie przeważającą barwą jest kolor złoty, ale też tu czerń odgrywa ważną rolę,
otóż Maryja ubrana jest w skromną czarną szatę.
Czyli malarz kolorem czerni zaakcentował skromność i niepokój Maryi co widać na obrazie.
Obraz wykonany jest przez Simona Martini i jego szwagra, Lippo Memmi.

"Wróżba" - Taylor Leonard Campbell

Kolorowe karty, wróżba miłości,
a za plecami dziewczyny w białej sukni stoi mężczyzna w czarnym ubraniu, (płaszczu).
Co Leonard w tym obrazie chciał przedstawić ? używając tak kontrastujących barw.
Myślę, że nie bez powodu stojący człowiek w czerni mówi zapewne,
że wróżba ta jest mniej kolorowa, niż talia kart.  mysl
 



Zapisane
Beadom
Tubylec
*

Aktywność:
0%

Płeć: Kobieta
Wiadomości: 394


Nagrody
« Odpowiedz #9 : 30 Wrzesień 2010 - 15:47:14 »

Kolor żółty-

 Oznacza nadzieję i szczęście, ale też tchórzostwo i nieuczciwość.

 Przez lata kolor ten był używany na wstążkach noszonych przez kobiety, czekające na mężczyzn wracających z wojny. Symbolizował nadzieję.

 W niektórych kulturach żółty może mieć znaczenie tchórzostwa – zatem wzbudza negatywne odczucia.

 W Egipcie kolor ten oznacza żałobę; średniowieczni aktorzy ubierali się w żółte szaty, aby pokazać śmierć.

 W Japonii żółty kolor symbolizuje odwagę.



Żółty w zestawieniu z innymi kolorami – kolor żółty (zwłaszcza jasny) stosuje się, aby wywołać wrażenie podekscytowania, także dla ożywienia szarości lub niebieskiego.
 Dla oddania klimatu lata, świeżości, zdrowia dobrze jest zestawić żółty z pomarańczowym. Blady odcień żółtego dobrze wygląda z ciemnymi kolorami – rozjaśnia je. Żółty i niebieski są bardzo kontrastowe i przyciągają uwagę. „High-tech look” zapewnia żółty z mieszanką szarości i czerni. Warty polecenia jest kolor żółty w zestawieniu z czerwonym.


 Kolor czarny- W Chinach  jest kolorem małych chłopców.




Niebieski – ma działanie kojące. Sprawia, że czas wydaje się szybciej płynąć.  W wielu religiach wierzy się, że niebieski pomaga w odpędzeniu złych duchów. Symbolizuje powagę i zaufanie. Zwłaszcza ciemnoniebieski kojarzony jest z inteligencją, stabilnością, jednością i konserwatyzmem.

 W Iranie to kolor żałoby, na zachodzie natomiast często kojarzony z miłością i spotykany przy ceremoniach ślubnych. Głęboki królewski niebieski albo lazurowy kojarzy się z bogactwem, a nawet odrobiną wyższości.

 Mieszanka jasnego i ciemnego niebieskiego wzbudza zaufanie i sugeruje prawdomówność. Mówi się, że niebieski to kolor bankierów.


Niebieski w zestawieniu z innymi kolorami - z żółtym i różowym przywołuje wiosenną atmosferę, natomiast głęboki niebieski – kojarzy się z zimną pogodą. Niebieski z szarym wygląda elegancko, dobrze komponuje się też z zielonym. Odrobinę niebieskiego stosuje się dla uspokojenia gorącej czerwieni. Niebieski w zestawieniu z żółtym gwarantuję przykucie uwagi. Ciemnoniebieski z metalicznym srebrem kojarzą się z elegancją.



Czerwony – to kolor gorący, który wzbudza intensywne emocje – od gorącej miłości do przemocy i bogactwa.
 Dowiedziono, że kolor czerwony może mieć wpływ na reakcje fizjologiczne – podnosi ciśnienie i przyspiesza oddech.

 Symbolizuje władzę. Przykuwa uwagę i budzi czujność (czerwone światło). W niektórych kulturach czerwony oznacza radość, odświętność, czystość. W Chinach jest kolorem szczęścia i prosperity i może przyciągać powodzenie. Na wschodzie często panny młode ubierają czerwone szaty, natomiast w Południowej Afryce jest to kolor żałoby. W bloku państw środkowo-europejskich czerwony kojarzy się z komunizmem. Kolor ten wykorzystuje się dla przyciągnięcia uwagi, dla zasugerowania tempa i pewności, dynamizmu, a może nawet cienia niebezpieczeństwa. Jednak bardziej efektywne są małe dawki czerwieni, aniżeli jej obfitość.




Symbolika kolorów w sztuce chrzescijańskiej:


Czerwony-kolor ognia, niebiańskiego blasku (czerwoni aniołowie otaczają Boży tron), ciepła i miłosci, krwi, a tym samym ofiary Chrystusa i męczenników, dlatego jest też kolorempapieskich  kardynałów, władzy (szat rzymskich cesarzy, żaru piekielnego


Czarny- symbol żałoby, śmierci, pogardy świata i pokory


Żółty-kolor żółty zastępuje często złoto, kolor słońca, Boskiego światła, wieczności. Posiada również negatywne znaczenie jako kolor żółci, zazdrości, dlatego od średniowiecza stosowany jest jako kolor oznaczający Żydów w Europie( żółty kapelusz, żółty znak, gwiazda Davida). Zdrajca Jezusa, Judasz, często ubrany jest w żółtą szatę.


Zielony- kolor wiosny, nadziei na zmartwychwstanie i życie wieczne (raj). Równoczesnie, jako kolor związany z ziemią, odniesienie do piekła, diabła i jego demonów.


Niebieski- kolor nieba, powietrza, wody; czystości,prawdy i wiernosci. Matka Boska często ma na sobie niebieski płaszcz. Niebiescy aniołowie (lub aniołowie w sferze niebieskiej) wskazują przez ten kolor na przynależność do ziemskiej sfery powietrza; czasami chodzi tu o strąconych aniołów Lucyfera.
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2007, Simple Machines

Forum umuzycznia radiohoryzont.pl (tylko zalogowanym)

Google - ostatnia wizyta Dzisiaj o 04:54:29